Pentru proprietarii care lasă în paragină hotelurile USL propune impozite de zece ori mai mari sau reprivatizare
Într-o ambianţă occidentală cu mimi simbolizând diferite categorii de turişti, USL şi-a lansat vineri la Mamaia (barul Melody) programul pentru turism. Deşi sunt prevăzute numeroase reduceri fiscale, pe cei care lasă în paragină hotelurile şi cluburile îi paşte un impozit înzecit sau chiar pierderea proprietăţii.
Facilităţi şi sancţiuni fiscale
Programul USL pentru Turism prevede scutirea de impozit pe profit pe o perioadă de 3 ani pentru investiţii noi în cluburi de turism (hoteluri, spa, agrement, restaurante etc.), pentru cei care investesc în parcuri tematice, de distracţie şi echitaţie, şi scutire pe o perioadă de 5 ani pentru cei care investesc în turismul balnear. De asemenea, programul mai prevede şi scutirea pe profitul reinvestit, cu condiţia efectuării de investiţii pentru îmbunătăţirea structurii de cazare, alimentaţie publică, agrement, porturi turistice şi parcuri de distracţie.
Cei din USL au arătat că astfel de facilităţi fiscale au stat la baza dezvoltării fără precedent a turismului în Turcia şi Bulgaria.
Există însă şi reversul medaliei. Se preconizează creşterea de 10 ori a taxelor şi impozitelor pentru structurile hoteliere privatizate şi nefolosite sau răscumpărarea de către stat a structurilor hoteliere privatizate şi lăsate în paragină, modernizarea şi reprivatizarea lor.
Obligatoriu, piscine la hotelurile de pe litoral
În programul USL se prevede obligativitatea ca hotelurile de pe litoral să beneficieze de piscine. „Să ne uităm la bulgari, la turci, ca să nu mergem mai departe, toate hotelurile de pe litoral au piscine. Este un accesoriu care nu lipseşte niciunde. Vrem să aducem turişti de afară, trebuie să le creăm condiţii pe care le au şi în celelalte ţări.” Liberalii şi social-democraţii au prevăzut şi un program „prima piscină”, care ar urma să se deruleze cu cofinanţare de la bugetul de stat.
Radu Mazăre: Să ne orientăm pe piaţa rusească şi arabă
Primarul municipiului Constanţa, Radu Mazăre, prezent la lansarea programului turistic al USL, a criticat actuala orientare spre pieţele externe. „Noi trebuie să ne orientăm spre zone neexploate până acum de România. Rusia este o piaţă enormă de turişti. Bulgaria, Turcia (şi Cipru, adăugăm noi) sunt pline de turişti ruşi. La noi nu este un singur turist rus. De asemenea, nu este picior de turist arab. Bulgarii au chartere cu Iranul şi Libanul, şi le acordă viză direct pe aeroport. Noi îi ţinem pe arabi 30 de zile pentru vize, şi atunci, cum să vină la noi. Sunt foarte mulţi arabi, ştiu că şi turci ar veni la noi, bucuroşi să scape de cele 50 de grade de la ei, bucuroşi să joace ceva la un cazinou – la ei în ţară, ca şi în Israel, nu au voie, deci am avea cu ce să-i atragem. Trebuie doar să facem în aceste zone promovare şi să reducem birocraţia”, a spus Mazăre.
„Elena Udrea a adus în 2010 un singur charter cu turişti nemţi”
Ca persoană, Elena Udrea nu a fost criticată (nici măcar în discursurile copreşedinţilor USL, Crin Antonescu şi Victor Ponta), în schimb activitatea ei în domeniul turismului a fost făcută praf. Vicepreşedintele PSD Constantin Niţă a afirmat că promovarea turismului românesc în străinătate este total ineficientă, iar „oamenii de la reprezentanţele turistice de afară sunt slab pregătiţi profesional, fiind numiţi pe criterii politice”. Tot Niţă a mai arătat că „România a înregistrat în 2010 cea mai mare scădere din UE a numărului de înnoptări în unităţi turistice, şi tot în 2010, Elena Udrea a adus un singur charter cu turişti nemţi, dar se lăuda cu relaţiile ei cu TUI” (unul dintre cei mai mari tour-operatori din lume – n.a.).
Oficialii USL au arătat că deşi în perioada Udrea turismul a primit mai mulţi bani de la bugetul de stat, „turismul este în moarte clinică”. Au fost prezentate şi date comparative: în 2006 s-au alocat de la buget pentru turism 19,15 milioane lei; 2007 – 33,48 milioane lei, 2008 – 30,27 milioane lei; 2009 – 370,05 milioane lei, 2010 – 216 milioane lei, 2011 – 256 milioane lei.
În ceea ce priveşte veniturile aduse de turism la bugetul de stat, în România ele sunt de 1,9% din PIB. Comparativ, în Bulgaria ele se ridică la 4,3% din PIB, în Turcia la 4,1% iar în Grecia la 5,6%.