Tichetele de vacanta impozitate
Tichetele de vacanta, o piata „sufocata in fasa”. Cum s-a impotmolit o initiativa mult-dorita
Tichetele de vacanta sunt prezente atat de putin, incat unii jucatori spun ca nici macar nu s-a format o piata. Mai mult, 2011 a adus o scadere dramatica a utilizarii acestor vouchere. Vezi cum a ajuns sa se sufoce una dintre cele mai laudate si dorite masuri din turismul romanesc.
Valoarea acestor tichete a scazut din cauza ca au fost impozitate inca de la inceput, cand sistemul era nou si nu il cunostea multa lume, spun jucatorii de pe piata.
„Valoarea vanzarilor de tichete de vacanta a scazut cu 78% in primul semestru al acestui an, comparativ cu primul semestru din 2010. Acest lucru evidentiaza foarte clar impactul impozitarii tichetelor, la care se adauga si faptul ca firmele nu au putut sa le mai acorde deoarece nu au realizat profit in 2010″, a spus Elena Pap, director general al emitentului de tichete Cheque Dejeuner pentru DailyBusiness.ro.
Lucia Morariu, directoarea Eximtur, a declarat ca agentia sa a avut un volum de vanzari prin tichete de vacanta de cate 2 milioane de lei pe an, in 2009 si 2010, dar ca in 2011 se va simti o scadere, mai ales pentru ca dupa impozitare a scazut si mai mult dorinta companiilor de a utiliza aceste unelte, care oricum erau noi.
“Impozitul a mai pun o frana aceste piete, care oricum evolua incet, fiind un produs la inceput”, spune Lucia Morariu.
Una din conditiile care franeaza dezvoltarea produsului este si faptul ca o firma care doreste sa acorde tichete de vacanta trebuie sa fi avut in anul anterior profit sau venit, dupa caz. Sumele care acopera valoarea tichetelor de vacanta sunt deductibile la impozitul pe profit sau venit al firmelor.
„In situatia economica actuala, este foarte greu de atins acest deziderat, astfel ca marea majoritate a companiilor sunt excluse din sistem„, a spus Elena Pap, directoarea Cheque Dejeuner.
In plus, tinand cont ca este un produs recent, ca a a aparut pe piata in plina criza economica (in 2009), ca este destul de putin cunoscut si ca, in plus, a fost atins de masurile anticriza, Pap considera ca piata tichetelor de vacanta nu este inca formata.
“Tendinta, in conditiile legislative prezente, este blocarea acestei piete. Desi comunicam in continuare pe acest produs catre clientii si potentialii nostri clienti, numarul companiilor care opteaza pentru tichetele de vacanta este in scadere”, a spus Pap.
La ora actuala sunt putine companii care folosesc tichetele de vacanta ca metoda de recompensare a salariatilor, desi avantajul economic al firmei, comparativ cu o prima in bani este foarte mare, a adaugat directoarea Cheque Dejeuner.
Aproximativ 50% din valoarea pe care acestia ar aloca-o pentru acordarea primei, ramane in firma daca sunt folosite tichetele de vacanta. Acest lucru este posibil deoarece tichetele de vacanta sunt scutite integral de contributiile patronale (CAS, somaj, CASS, contributii concedii, asigurari de accidente in munca etc), de cele salariale precum asigurari sociale, de sanatate, somaj, iar salariatul trebuie sa plateasca doar impozit pe venit pentru suma primita. Valoarea maxima deductibila a tichetelor de vacanta este de 4.020 lei anual, pe salariat.
„La o analiza atenta a beneficiilor pe care le poate aduce tichetul de vacanta la bugetul de stat prin colectarea de TVA de pe urma cresterii vanzarii de servicii turistice locale, a impozitului aferent acestor activitati, crearea de locuri de munca, precum si castigul imens datorat ‘albirii’ pietei turistice locale, vom observa ca lucrurile se vor putea schimba”, au declarat oficialii Cheque Dejeuner.
„De aceea, suntem de acord ca neimpozitarea tichetelor de vacanta, eliminarea obligativitatii profitului sau venitului in anul anterior, precum si acordarea de prime sub forma de tichete de vacanta la bugetari ar fi o sansa ca acest produs sa aduca beneficiile scontate”, au mai spus acestia.
Oficialii Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT) si-au exprimat recent, intr-un comunicat de presa, pozitia fata de impozitarea tichetelor. Ei doresc reconsiderarea acestei decizii, precum si introducerea acordarii de tichete de vacanta in locul primelor de vacanta, care ar putea fi acordate de institutiile performante ale statului.
Legea tichetelor de vacanta a fost promovata de Ministerul Turismului la inceputul anului 2009, ca principala masura anticriza de sustinere a turismului romanesc, fiind salutata de toate asociatiile patronale si profesionale importante din turism.
In 2009, oficialii ANAT considerau ca turismul intern ar putea creste cu 15% fata de anul trecut, cand au fost inregistrati circa 4-5 milioane de turisti, in cazul in care tichetele de vacanta vor putea fi utilizate la randament maxim. Din nefericire, insa, aceste unelte nu au ajuns sa fie utilizare la scara mare, asa ca impactul lor in turism ramane redus.