TURISMUL MEDICAL INSEAMNA SANATATE IN MINTE, TRUP SI SUFLET
TURISMUL MEDICAL INSEAMNA SANATATE IN MINTE, TRUP SI SUFLET
Turismul medical este o activitate în plină expansiune în lume, printre atracţiile acestei industrii numărându-se îngrijirile stomatologice mai ieftine în ţările Europei de Est, implanturile capilare făcute în Turcia sau India, dar şi chirurgia estetică. Urmare a mondializării medicinei, sute de mii de persoane călătoresc în toată lumea, pentru a beneficia de îngrijirile medicale mai ieftine din altă ţara sau de serviciile pe care nu le au în ţara de origine.
Va propunem, pe această temă, interviul acordat de Nacea Andrei Răzvan, care a reuşit să pună bazele primei companii din România specializată în turism medical şi intermedierea de servicii medicale, dentare, şi chirurgie plastică în clinici şi spitale cu renume pe plan mondial.
SC SEYTOUR SRL, firmă al cărei director este foarte tanarul meu interlocutor, a primit trofeul de aur al International Quality Crown Award London 2003 pentru calitate şi excelentă în turism. De asemenea, compania a primit Certificatul de Calitate ‘’TQM –QC 100 Total Quality Management” acordat de catre BUSINESS INITIATIVE DIRECTION cu sediul in Madrid.
Adriana Caranfil:Ce definiţie aţi da turismului medical?
Andrei Răzvan Nacea: Eu personal aş spune că turismul medical înseamnă sănătate în minte, trup şi suflet. Îl poţi practica fără să părăseşti ţara. Se poate face şi la noi, pentru că turism medical înseamnă şi spa, relaxare, iar locuri frumoase care să ne revigoreze sunt destule. Păcat că nu ştim să le punem în evidenţa şi să le exploatăm în scopuri turistice. La noi acesta este un concept nou, foarte puţini cunosc însă că turismul medical datează de pe vremea pelerinilor greci, care călătoreau din toate colţurile mediteranene în Golful Saronic numit Epidauria. Epidauria a devenit prima destinaţie recunoscută pentru turism medical.
Adriana Caranfil: Există o piaţă a turismului medical în România?
Andrei Răzvan Nacea: Da , există o piaţă cu un potenţial mare, dar mai sunt multe de făcut. Piaţa serviciilor de turism medical este în creştere şi îşi va menţine ritmul de creştere şi în următorii ani, atâta timp cât tarifele serviciilor medicale practicate în România se vor menţine la un nivel mai scăzut decât în alte ţări. Străinii plătesc cu aproximativ 40 % mai puţin decât ar plăti în ţara de origine pentru acest tip de servicii, iar în aceste tarife intră, desigur, cazarea şi transferul de la aeroport la hotel şi clinică.
Adriana Caranfil: Aţi putea estima care este cifră de afaceri pentru acest turism de nişă în România?
Andrei Răzvan Nacea: Mă folosesc la rândul meu de estimări demne de crezare.Conform Insight Market Research Solutions „piaţă turismului medical din România se ridică la 250 milioane dolari, fiind dominată de serviciile spa şi wellness, şi s-ar putea dubla până în 2014 dacă sistemul public şi privat se va implica mai mult în dezvoltarea infrastructurii şi promovare.Se aşteaptă ca piaţă să ajungă în 2014 la 500 milioane dolari şi 500.000 turişti.
Adriana Caranfil: Ce ţări sunt agreate de români în acest context al turismului medical?
Andrei Răzvan Nacea: Din estimările noastre şi ale partenerilor noştri din străinătate, în 2010, peste 10.000 de români au beneficiat de servicii medicale în ţări precum Istrael, Austria, Germania şi Ungaria. În 2011 se estimează că numărul va depăşi 20.000 şi asta ţinând cont că Bruxelles-ul şi-a propus să reglementeze turismul medical.
PIAŢĂ ESTE DOMINATĂ DE TURIŞTII FRANCEZI, GERMANI ŞI ITALIENI
Adriana Caranfil: Ce turişti străini agreează piaţă românească de turism medical?
Andrei Răzvan Nacea: 60.000 de turişti străini vizitează anual România pentru tratamente medicale care au costuri mult mai scăzute ca în Occident. Din cei aproximativ două milioane de turişti care vizitează România anual, circa 2-3% vin pentru servicile medicale. Majoritatea vin pentru chirugia estetică şi plastică, turism dentar şi pentru serviciile anumitor clinici oftalmologice. Piaţa este dominata de turiştii francezi, germani şi italieni.
Adriana Caranfil:Se spune că chirurgia estetică din România este la cote înalte de profesionalism şi că nivelul financiar la care se fac aceste intervenţii este foarte confortabil pentru străini. Este adevărat?
Andrei Răzvan Nacea: Da, este adevărat. Aşa cum va spuneam, străinii plătesc aproximativ 40% din costurile pe care le au în ţara de origine şi ei
ei sunt mulţumiţi de serviciile prestate aici de către doctorii români.Serviciile medicale oferite în clinicile private de chirurgie estetică şi plastică se ridică la standarde înalte de calitate, cu tehnologie de ultima oră şi cadre medicale foarte bine pregătite. Turismul medical, cel mai dinamic sector de călătorii la nivel global, cu o rată de creştere estimată la 30% anual, ar putea ajunge să valoreze 100 mil. euro în România, până în 2015. Dar, poate că sunt prea optimist!
Adriana Caranfil:Care cele mai solicitate pachete de servicii de turism medical la extern?
Andrei Răzvan Nacea: Din păcate tendinţele nu sunt cele dorite de noi, nici pentru incoming , nici pentru outgoing. Românii sunt din ce în ce mai bolnavi şi apelează de obicei când este prea târziu sau se mai poate face puţin. Nu avem o cultură a îngrijirii a verificărilor medicale. Noi din acest motiv punem accent pe pachetele de check up şi investigaţii, o scanare completă a funcţionalităţii organelor. Am încercat să facem cât mai cunoscut turismul medical, inclusiv prin emisiuni televizate, dar este mult de muncă. Aş vrea să trăiesc ziua când românul o să realizeze că ”a preveni este mult mai important decât să tratezi”. Acum nu trăiesc decât experienţa că oamenii sănătoşi de obicei nu se gândesc la sănătate, iar oamenii bolnavi nu au decât o dorinţă – să fie sănătoşi !
Interviu realizat de Adriana Caranfil
Revista ANAT