Interviuri nonconformiste pe…facebook (5)
Monica Tatoiu este director general al companiei Cosmetics Oriflame Romania incepand din 1996, an in care compania suedeza de cosmetice si-a lansat activitatea in tara noastra. Avand o pregatire solida, cu studii post universitare si doctorate in domeniul matematicii si resurselor umane, desavarsite la universitati de renume din Japonia, SUA, Marea Britanie si Suedia, ea si-a folosit experienta castigata ca profesor la Colegiul National “Sf.Sava” pentru a dezvolta o afacere de tip occidental mai putin practicata in tara noastra la acea vreme.
Casatorita, mama a unui baiat de 16 ani, Monica Tatoiu a scris volumele “Profesorii si pedagogia”, “Noi contra noi”, este initiatoarea legii tichetelor de cresa, sprijina numeroase activitati sociale menite sa stimuleze copiii si tinerii supradotati, scrie articole la o serie de publicatii cu profil cultural si de business si este presedinte al fundatiei “Noi citim”.
Buna dimineata Dna Monica Tatoiu si multumesc pentru ca v-ati facut putin timp pentru acest gen de interviu.
Cu voia Dvs,sa stabilim o regula(ca si la celelalte interviuri de altfel) : nu avem reguli, poate doar un mic amendament…nu discutam politica sau cel putin sa nu dam nume…
Reporter: Care este prima reactie a Dvs cand auziti cuvantul „TURISM”?
Monica Tatoiu: Cand ma gandesc la turism ma gandesc la exercitarea libertatii de miscare si de interactiune cu comunitati umane diferite. Ca e vorba de Radauti, Vadul Izei sau Corsica am acelasi sentiment de dorinta de zbor si libertate. Pentru mine, luxul inseamna libertatea de a calatori si a vedea locuri noi. Nu la 5 stele in hoteluri din lanturi internationale. Luxul de a trai la fel cu oamenii locului nou.
R: Cum credeti ca a afectat criza turismul romanesc?? a fost el afectat?
M.T: Cand Delta Dunarii a adus 1/2 din turistii de la Festivalul Enescu avem o problema. Cand muntii nostrii minunati n-au cabane cu minim occidental de confort tragem concluzia ca venitul din turism depinde de politicile publice in domeniul gestionarii unor resurse si nu neaparat de criza economica. Cand francul elvetian este prohibitiv chiar pentru oamenii cu venituri peste medie, criza economica ar trebui sa fie o oportunitate pentru Romania daca am avea de oferit „luxury at afordable prices”. Nici macar infrastructura nu este o problema, servicile sunt. Avem vinuri excelente si in pensiunile turistice se ofera vinuri rosii demidulci, cand doar friptura, salata sau meniurile pseudo italienesti sunt singurele oferte pe langa obiectivele turistice unice ale Bucovinei. In Transilvania sunt pensiunile unguresti, dar asta ne dorim?
R: Cum percepeti Dvs evolutia turismului romanesc?? evident, daca a evoluat.
M.T: Anul acesta si anul trecut am facut doua incursiuni pe litoral. La Mamaia am stat la un hotel de 2 stele. Ne-am simtit minunat pentru ca a fost ca in anii tineretii noastre. Mancare buna , la umbra unor copaci imensi, o plaja bine amenajata. Asta ar trebui sa promovam nu 5 stele pentru pipite si evazionisti fiscali. Am avut un program , biblioteca de pe plaja dupa modelul francez. Cei din clasa de mijloc si copiii lor au fost cititorii nostri. Nu putem concura cu Grecia sau Turcia. Putem face un altfel de turism. Acum se face la nivel individual , functie de proprietarul locatiei. Ar trebui o politica nationala. Turism de familie. Noi anul viitor schimbam Corsica cu Hotelul Venus din Mamaia. Punctual lucrurile au evoluat , global inca imaginea este foarte jos in afara. Stiu locuri minunate , la nivelul Elvetiei in Romania dar nu sunt promovate deoarece oamenii au investit in calitatea servicilor si pentru marketing a ramas putin.
R: Cat de important este rolul unei agentii de turism in viziunea Dvs??
M.T: Pachetele de servicii nu se mai vand la fel de bine ca si in anii 2008, dar colaborez cu agentii atunci cand imi fac singura rezervarile si lipsesc conexiunile locale. Anul trecut n-am reusit sa fac legatura intre Singapore si Borneo pe 29 decembrie. Mi-a rezolvat-o Paralela 45. Cred ca viitorul agentiilor este in pachete personalizate de servicii. Dupa modelul Jetsetter sau voyageprive.com
R: Stiu ca va place tare mult sa calatoriti si sa vedeti locuri noi. Ce v-a impresionat cel mai mult de la noi si a ramas aproape de sufletul Dvs?
M.T: Pentru mine Bucovina este taramul cel mai romanesc de acasa. Oamenii sunt frumosi, aerul pe care il respiri e tare si dulce ca si fraga locului. Iar terasa de pe aeroportul din Iasi are ceva ce nu mai gasesti niciunde in lume, poate la Punta Arenas in Chile. E liniste si lumea pare infinita. Lipseste exploatarea inteligenta a oportunitatii.
R: Dar din afara Romaniei??
M.T: Sunt doua destinatii in lume de la care Romania are de invatat.
CORSICA, unde in fiecare supermarket este promovata productia locala , este restrictionata globalizarea servicilor, nu sunt autostrazi, infrastructura precara dar cazarea si mancarea nu este comparabila ca si calitate cu nimic de pe riviera franceza. La fel in Guadeloupe , teritoriu francez cu un singur hotel de 4 stele dar un paradis natural in care ne reantoarcem de 7 ani desi costurile sunt mult mai mari decat la un all inclusive. Turismul trebuie sa fie educatie nu duplicare de chiolhanuri.
R: Dna Tatoiu, sa incercam un joc al imaginatiei: daca ati avea o saptamana, timp in care ati putea sa luati orice decizie care credeti ca ar ajuta turismul si ati avea mana libera….ce ati face???
M.T: As initia o hotarare de guvern prin care agentii economici din turism ar plati un impozit invers proportional cu gradul de ocupare. As scuti de impozit pe 3 ani acele locatii care promoveaza meniurile vechi romanesti. As co- finanta proiectele europene care promoveaza tabere internationale pentru copii in care este promovata reintoarcerea la beneficiile pamantului. As promova apicultura si apiterapia ca brand national. Romania este singura tara din lume care are un institut de cercetare in domeniu iar apiterapia are o traditie de 40 de ani. Este o activitate cu costuri mici dar este nevoie de sprijin guvernamental pentru pornirea motoarelor. Nici nu stiti pe ce comoara stam.Locatile balneoclimaterice sunt o alta sursa de imagine nefolosita pana acum Lacul Amara este comoara nostra pentru tratamente, de mai buna calitate decat Eforie.
Avem maseuri profesionisti care sunt mult mai bine pregatiti decat cei din UE. O taxa de 10% pentru PF in acest domeniu ar duce la explozia turismului de tip SPA. Si mai am o gramada de idei…Romania poate fi o alternativa la SPA-urile din Thailanda daca ar exista o autoritate care sa monitorizeze excesele ce apar intotdeauna la noi cand sunt create facilitati.
R: By the way…ce parere aveti despre….”frunza”??evident ca nu a Evei…
M.T: Cred ca frunza ne implica intr-o competitie in care resursele conteaza. Eu cred ca ALBINA (de la daci incoace avem o traditie care ne da avantaj competitiv) ar trebui sa fie imginea Romaniei. O frunza -in vant. Albina muncitoare are si un mesaj subliminal care ar avea un impact pozitiv asupra Romaniei in lume. Nu ma regasesc in frunza dar retetele din batrani pe baza de produsele stupului fac minuni. Sunt ale Romaniei si in nici un loc din lume nu se regasesc. Einstein spunea ca daca albinele dispar dispare omenirea. Nu-i frumos?
Va multumesc ca v-ati rupt din pretiosul timp si ne-ati putut raspunde la intrebari!
Asteptam in continuare noutati de la Dvs in aparitiile “spumoase” de la diversele emisiuni televizate.”