Interviuri nonconformiste pe…facebook (9)

  • Miruna Munteanu
  • Miruna Munteanu
41 Views

Miruna Munteanu

Buna seara Dna Miruna Munteanu si multumesc pentru ca v-ati facut putin timp pentru acest gen de interviu.

Cu acceptul Dvs,sa stabilim o regula (ca si la celelalte interviuri de altfel) :nu avem reguli, poate doar un mic amendament…nu discutam politica sau cel putin sa nu dam nume…

REPORTER: Care este prima reactie a Dvs cand auziti cuvantul „TURISM”?

MIRUNA MUNTEANU: Nu-mi place cuvantul „turism”. Suna institutional, are iz de politica si de statistica. Alte cuvinte imi plac insa enorm: „calatorie”, „vacanta”, „plecare”. Sunt cuvinte care evoca experiente personale,  nu o „industrie”.

R: Cum credeti ca a afectat criza turismul romanesc?? a fost el afectat?

M.M: Nu am date statistice care sa-mi permita sa evaluez impactul crizei asupra turismului romanesc. Din pacate,  am senzatia ca ele nu exista nici macar la ministerul de resort, institutie a carei utilitate imi scapa cu desavarsire. In opinia mea, statul trebuie sa se implice cat mai putin in aceasta afacere eminamente privata. O poate face indirect, creand infrastructura sau oferind facilitati fiscale. Taierile de panglici si raportarile triumfaliste nu folosesc la nimic. In vremuri de criza, sunt toxice si ridicole.

R: Cum percepeti evolutia turismului romanesc?? evident, daca a evoluat…

M.M: In 20 de ani, totul a evoluat – turismul nu putea face exceptie. Chiar daca suntem inca foarte departe de parametrii ideali, un progres exista. Imi amintesc ca, la mijlocul anilor 90, era inca foarte greu sa gasesti un WC public functional pe soselele patriei. Daca faceai un drum mai lung cu masina, era recomandabil sa nu bei multa apa inainte… Poate parea un detaliu nesemnificativ, dar e genul de amanunt care iti poate strica buna dispozitie in orice calatorie.

Apoi, au cam disparut hotelurile „de stat”, unde receptionerii te anuntau zambind satisfacut ca nu merge caldura iar la apa calda poti spera numai intre 8 si 9 dimineata. Din pacate, mai persista inca mentalitatea  ca „turistul” e un consumator captiv, obligat sa accepte recunoscator orice i se ofera.

R: Cat de important este rolul unei agentii de turism in viziunea Dvs??

M.M: Agentia este o interfata utila intre „furnizorii” de servicii turistice si beneficiarii acestora. Pentru cei din prima categorie, inseamna sansa de a-si spori clientela. Pentru „consumatorul” de turism, colaborarea cu o agentie ar trebui sa simplifice mult planificarea calatoriilor, sa minimizeze sansele unor surprize neplacute si sa aduca o mai mare varietate de optiuni. Recunosc, insa, ca – ori de cate ori pot – evit acest intermediar. Nu sunt fan al turismului de masa si prefer sa descopar singura, la fata locului, pensiuni, carciumioare, mici afaceri de familie. E mai obositor si mai palpitant, dar pana acum nu am regretat niciodata.

R: Presupun ca va place sa calatoriti si sa vedeti locuri noi.Ce v-a impresionat cel mai mult de la noi si a ramas aproape de sufletul Dvs?

 M.M: In urma cu doi ani, am plecat prin Moldova cu „Caravana Jurnalul National” – doi redactori, un fotoreporter si soferul. La Botosani, am nimerit intamplator la un mic hotel cochet, al carui patron ne-a devenit imediat prieten. Personaj fascinant – erudit, meloman si rafinat bon viveur – ne-a fost gazda si ghid desavarsit. El ne-a aratat comorile ascunse ale orasului (inclusiv imensul cimitir evreiesc), si splendorile din imprejurimi (de la Ipotestiul lui Eminescu si lacul din padurea Baisa, la sihastria Voronei). O „delegatie” pe care o temusem obositoare s-a transformat, in cele din urma, intr-unul dintre cele mai frumoase „concedii” pe care le-am avut vreodata.

R: Dar din afara Romaniei??

 M.M: Oxford – primavara, Skopelos – vara si Toscana – toamna. Iarna nu-mi place nicaieri.

In mai, Oxfordul este un paradis vegetal – gradinile si parcurile colegiilor aproape eclipseaza minunile arhitecturii medievale. Un loc de poveste, in care timpul parca s-a oprit intr-o clipa perfecta.

Skopelos este o insula greceasca muntoasa si verde, o frumusete salbatica nealterata de turismul de masa. In iulie, miroase a brad si a nisip fierbinte. Totul respira tihna, iar in golfurile mici si pustii costumul de baie devine inutil. Aici, in satul Elios Klima, am vazut cel mai spectaculos cer instelat, dar si fulgerele unei furtuni de inceput de lume.

Toscana, in octombrie, e o explozie de neverosimila de culoare. Toamna e baroca, decadenta, se scalda intr-o lumina de aur venetian si are gust de vin.

R: Dna Munteanu,sa incercam un joc al imaginatiei:daca ati avea o saptamana,timp in care ati putea sa luati orice decizie care credeti ca ar ajuta turismul si ati avea mana libera….ce ati face???

M.M: Nimic. Si nu pentru ca nu cred in interventionism in turism, ci fiindca o saptamana e mult prea putin pentru a contura o strategie coerenta. La noi, nenorocirea e ca, de multe ori, autoritatile exact asta fac: emit decizii incropite peste noapte si apoi se mira de consecinte.

R: By the way…ce parere aveti despre….”frunza”??evident ca nu a Evei…

M.M: Bani aruncati…

Va multumesc pentru ca v-ati putut face putin timp sa ne raspundeti la intrebari!

Asteptam in continuare sa ne incantati cu placutele si interesantele aparitii in emisiunile de la Realitatea Tv.

 

 

 

Stelian Decu - Ghid turism

Ghid turism, jurnalist de turism.

You may also like...

2 Responses

  1. george spune:

    Pe cand un interviu nonconformist si cu D-na UDREA ?

    • Stelian Decu - Ghid turism spune:

      Foarte grea intrebare!presupun ca acum e la ziua de nastere a cuiva anume si nu e available….in plus,nu stiu daca ar raspunde intrebarilor pe care le-as avea in minte…:)