2011 un an interesant, provocator si complex pentru industria de turism

  • CORINA-MARTIN2011
  • anat-romania-anat-moldova8DEC2011
83 Views

COMUNICAT DE PRESA
2011-un an interesant, provocator si complex pentru industria de turism

Declaratie presedinte ANAT, Corina Martin:”2011 a fost un an provocator si complex pentru industria de turism. Un an marcat de criza prelungita, care a dus la diminuarea simtitoare a resurselor financiare de care au dispus romanii. Un an cu greve si proteste sociale in plan extern, un an in care oamenii au continuat sa calatoreasca, dar intre alte coordonate si cu alte bugete alocate. Comportamentul general de consum de travel se schimba, iar operatorii din industria de turism trebuie sa stie sa asculte piata, sa se adapteze si sa inteleaga nevoile oamenilor. Din acest motiv, inca de la debutul anului 2011, activitatea ANAT s-a desfasurat sub sloganul „o 9 atitudine in turism!”, titlul Campaniei nationale lansate de catre ANAT si partenerii sai, care are drept obiectiv central respectarea dreptului la informare al consumatorilor, furnizarea de catre agentiile de turism membre ANAT de consultanta si protectie pentru consumatorul final de servicii, si dezvoltarea perceptiei romanilor ca atunci cand ne cumparam vacanta, nu pretul cel mai mic trebuie sa dicteze, ci siguranta pachetului de servicii achizitionat”.

Trenduri:

  1. Au existat destinatii interne care au avut o crestere importanta, precum Delta Dunarii;
  2. Turismul de incoming (sosirile de turisti straini) desi inca aflat la valori mici, a avut cresteri sensibile;
  3. Vacantele de tip sejur pe Litoral au scazut in medie cu 15-20% ;
  4. Achizitionarea pachetelor balneare s-a bucurat de o usoara crestere;
  5. 5.    Piata de corporate travel a inregistrat o crestere, pe fondul unui management financiar al marilor corporatii, care s-au repliat la noile conditii de criza;
  6. Turismul de outgoing a crescut ca volum;
  7. 7.    Exista un trend de polarizare si consolidare ceea ce inseamna ca agentiile mari au avut cresteri de volum si numar de turisti;
  8. 8.    Unii dintre jucatorii mari si-au consolidat pozitia pe piata prin achizitii, francize, aliante sau parteneriate strategice;
  9. In 2011 a crescut importanta social-media si a on-line-lui ca si canal de distributie, multi dintre membrii ANAT facand investitii substantiale in platforme online;
  10. Continuam sa sustinem parteneriatul public-privat ca unica solutie pentru dezvoltarea accelerata a turismului romanesc – am initiat noi Asociatii de Promovare ( Vrancea, Cluj etc)

De ce viziteaza turistii straini Romania?

Romania a atras in primele noua luni ale anului cu 12,6% mai multi turisti straini fata de anul trecut, cei mai multi provenind din Germania, Italia si Franta, Marea Britanie si Statele Unite ale Americii. In ciuda acestui lucru, Romania nu a atins gradul de atractivitate scontat pentru turistii straini ; statisticile arata ca ponderea turistilor straini in totalul turistilor care viziteaza Romania este cea mai mica din intreaga comunitate europeana.

Preferintele strainilor care au circulat in Romania prin intermediul agentiilor de turism in anul 2011 s-au indreptat catre:

  1. Circuite culturale: majoritatea turistilor provin din Germania, Austria, Franta, Spania, Marea Britanie, Italia, dar si din pieţele estice: Polonia, Cehia, Republica Moldova, Rusia, Ucraina. Trebuie mentionat ca media de varsta a strainilor care aleg circuitele in Romania este de 55+, iar interesul lor se refera in special la obiectivele aflate in patrimoniul UNESCO;
  2. Turismul balnear : majoritatea turistilor provin din Germania, Franta, Israel si sunt fidelizati de catre statiunile in care primesc tratament balnear. Anul 2011 a inregistrat un plus de 16,5% turisti straini fata de 2010;
  3. Delta Dunarii: anul acesta s-a inregistrat un plus de +45,2% fata de 2010, Dunarea cu luncile sale si Delta, unica in Europa, fiind elemente de mare interes pentru acestia. Germania, Italia, Franta, Ungaria sunt tarile ale caror turisti manifesta cel mai mare interes pentru aceasta destinatie;
  4. Croazierele la Marea Neagra : majoritatea turistilor provin din Germania, Austria si SUA ; 2011 a adus cu 20% mai multi turisti straini fata de 2011.

5.  Turismul tip city break: Bucurestiul este preferat indeosebi de tineri datorita   unor spectacole si evenimente de anvergura organizate in anul 2011. Este un produs mai putin solicitat, din cauza preturilor foarte mari ale pachetelor de city-break-romanesti raportat la cele europene;

6. Litoral: majoritatea turistilor provin din Germania, Franta, Italia, Ucraina, Rusia,Belarus, Republica Moldova, cu mentiunea ca litoralul bulgaresc constituie pentru straini o alternativa pentru riviera romaneasca.

Promovarea turismului intern prin agentiile de turism
Apreciem procesul de branding al Romaniei realizat de MDRT, care a contribuit la cresterea interesului turistilor straini pentru Romania, ceea ce este notabil. Din pacate insa, desi ministerul de resort si-a propus sa sustina si piata interna, de care de fapt turismul romanesc depinde in proportie de 80 %, campania de promovare derulata pe canalele media nu a sustinut insa eforturile si nevoile de promovare ale sectorului privat – si anume Campania „Vacanta in tara mea”, initiata si desfasurata de organizatiile din turismul romanesc in parteneriat. Prin anumite oferte promovate (O saptamana la muntem Litoralul pentru toti, Decada balneara), programul si-a propus cresterea fluxului turistic intern la capat de sezon precum si in extrasezon.

Cele mai solicitate anul acesta au fost Ofertele Speciale din Campania „Vacanta in tara mea”, oferte care promoveaza cele mai mici tarife pentru destinatiile romanesti, in anumite perioade ale anului si in cadrul unor conditii speciale. Un interes deosebit au aratat turistii editiei de vara a programului “Inscrieri timpurii” – prin care turiştii pot beneficia de reduceri de până la 30% la tarifele de cazare, prin achiziţionarea unei vacanţe din timp, mai exact cu câteva luni înainte.
Un alt program care se derulează în perioada de sezon este “Zile gratuite de vacanţa” (15 iunie-15 iulie şi 15 august-15 septembrie) şi include oferte speciale care vin în sprijinul turiştilor prin acordarea unui număr de zile gratuite de vacanţă, după modelul “plăteşti 5 nopţi şi stai 6 sau chiar 7”.

Peste 60 % din turistii care au ales destinatii romanesti au cumparat de fapt aceste Oferte Speciale , adica pachete la cele mai mici tarife

Litoralul a fost si in 2011 cea mai ceruta destinatie a turistilor romani. S-a scurtat perioada sejurului, situatie aflata in directa legatura cu austeritatea impusa de situatia economica a Romaniei. Weekend-urile din varf de sezon (20 iulie – 20 august) au beneficiat de grad de ocupare de 100%, dar in timpul saptamanii statiunile au fost pline numai in proportie de mai putin de 50%. Pe intregul sezon, ca medie, hotelurile de la Marea Neagra au fost ocupate in proportie de aproximativ 50%-60%, incasarile rezultate fiind insuficiente pentru ca hotelierii sa imbunatateasca infrastructura hoteliera si sa reziste si in perioadele de extra-sezon.

Trebuie mentionat ca, Ministerul Dezvoltarii Regionale si Turismului a detinut fonduri importante alocate promovarii brandului de tara.

Din pacate, in ciuda promisiunii facute la solicitarea patronatelor, cu ocazia Forumului de Turism din ianuarie 2011, de alocare a sumei de un milion de euro pentru promovarea concreta a ofertelor de turism intern Vacanta in tara mea , programele speciale dedicate romanilor au fost promovate doar prin resurse proprii de catre ANAT, agentiile de turism membre si asociatiile partenere.

In 2011, preferinta romanilor s-a indreptat spre destinatii externe traditionale, dar si spre turism exotic

Anul 2011 a avut un trend ascendent pentru sejururile externe, pentru care pana la acest moment putem sa estimam cresteri de 25 – 30% fata de 2010. Pe primele locuri ca si in anii precedenti au ramas Grecia, Turcia, Bulgaria, Spania.

In contextul evenimentelor politice si sociale declasante in nordul Africii si partial in Orientul Mijlociu, destinatii precum Tunisia, Egipt, Siria au pierdut interesul clientilor nostri, traficul diminuandu-se foarte mult. A avut de castigat Dubaiul, ca destinatie calda, cosmopolita si relativ aproape fata de Romania. In acelasi timp pe fondul general al crizei mondiale, tarifele au devenit mult mai accesibile si tendinta a fost de transformare in turism de masa, cu suport de zboruri charter pe langa toate variantele de zboruri regulate.

Numarul de turisti care au plecat in Antalya s-a mentinut la nivelul anului trec, chiar daca tarifele pentru destinatia Turcia au inregistrat cresteri de aproximativ 10%, lucru care se poate afirma si despre litoralul bulgaresc si regiunea Halkidiki (Grecia). Aceste destinatii au inregistrat un numar de turisti similar anului precedent.

Ca element de noutate, turistii au fost interesati de destinatii exotice precum Republica Dominicana, Maldive, Jamaica sau Dubai, obtinute la jumatate de pret, sub conditia sa fie achizitionate cu mult timp inainte.

De un interes constant s-au bucurat in anul 2011 si programele tip Senior, in special cele derulate pe Spania, Cipru si Israel . Aceste programe se adreseaza turistilor cu varsta de peste 55 de ani si se deruleaza in perioada de extrasezon, mai precis octombrie – aprilie. Facem mentiunea ca insotitorii seniorilor au beneficiat de acelasi tarif redus.

Ce s-a vandut la Targurile de Turism marca ANAT?

Targurile de turism internationale organizate sub egida ANAT au aratat faptul ca cererea pentru pachete tip Inscrieri Timpurii (Early Booking ) a fost orientata preponderent spre vacante externe (65 -70%). Turisii romani au ’’vanat” discounturi mai mari la vacantele in strainatate decat la cele din Romania, iar prognoza anuntata privind o crestere usoara a tarifelor pentru destinatii ca Turcia, Grecia, Bulgaria, in urma absentei de pe piata a Egiptului si Tunisiei, i-a determinat sa profite de reducerile si promotiile oferite de catre expozantii de la aceste targuri de profil, care s-au incadrat intre 5% – 30%, fiind considerate extrem de atragatoare de catre turisti.

Potrivit datelor centralizate de catre ANAT, pe baza anchetelor de opinie realizate cu prilejul acestor manifestari, aproximativ 65% dintre vizitatori s-au aratat dispusi sa cheltuiasca intre 350-650 euro pe pachetul turistic, 20% intre 650 si 1.000 de euro, in timp ce, un numar de 15% dintre turisti isi permit alocarea unui buget superior nivelului de 1000 de euro.
Targurile internationale marca ANAT – Holiday Market si Winter Holiday – dar si regionale targurile au reunit sute de expozanti, printre care agentii de turism, birouri de turism in Romania ale unor tari, parteneri straini ai agentiilor romanesti din tari precum Cipru, Bulgaria, Malta, Indonezia, Israel sau Turcia, asociatiile de promovare a turismului regionale Litoral – Delta Dunarii, Maramures, Bucovina, Brasov, Sighisoara, Sibiu, Prahova, Rasnov, Gorj, cat si autoritati locale.

De ce ANAT recomanda sa achizitionati vacanta de la o agentie de turism?

Unele dintre cele mai importante activitati ale ANAT s-au referit la consiliere juridica, lobby pe langa ministerul de resort pentru initiative legislative(legea turismului si preluarea bunelor practici la nivel european), organizare de evenimente pentru educarea si constientizarea opiniei publice, eforturi ale organizatiei de a pastra un mediu de afaceri sanatos in industria turistica (atentionari ale membrilor cu privire la practici incorecte).

ANAT a continuat derularea campaniilor de informare a turistilor si in anul 2011. Stirile, reportajele, aparitile publice, comunicatele si conferintele de presa, au fost tot atatea prilejuri de a prezenta argumentele pentru care este preferabila achizitionarea unei vacante prin intermediul unei agentii de turism versus rezervarea pe cont propriu.

2011 a fost un an in care ne-am confruntat cu prima situatie majora care a pus intr-o situatie defavorabila turistii, ca urmare a incapacitatii de plata a agentiei Premium Holidays, moment in care ANAT a asigurat coordonarea repatrierii celor peste 100 turisti afectati. In acest context, ANAT solicita ferm MDRT, actualizarea legislatiei in acest sens, conform cu legislatia europeana.

 

“ O 9atitudine in turism” a insemnat si o ampla campanie de curatenie pe piata agentiillor de turism, pe care o derulam atat in interiorul organizatiei, cat si in afara ei, unde inca ne confruntam cu situatii de frauda, favorizate de legislatia permisiva din Romania.

Declaratie Corina Martin: “Vom continua sa oferim turistilor informatii importante, de mare utilitate in decizia de cumparare a unei vacante. Dorim sa incurajam turistii sa se adreseze agentiilor de turism marca ANAT atunci cand vor sa petreaca o vacanta fara griji, pentru ca astfel castiga un avocat personal, in persoana propriului consultant de travel. Preturile obtinute prin agentii pentru intreg pachetul de servicii vor fi intodeauna mai mici decat oricare altele. O agentie de turism nu castiga din comisioane de la clienti, ci aduce economii clientilor sai, pentru ca agentia are in spate contracte si discounturi de volum obtinute de la unitatile hoteliere si de la prestatorii de servicii, lucru care se constituie ca un avantaj net in buzunarul clientului. O vacanta achizitionata direct de la receptia unui hotel sau de pe internet, va fi in medie cu 20% mai scumpa decat cea achizitionata prin agentie, la care se adauga beneficiul, deloc neglijabil, de a nu-ti face griji suplimentare in legatura cu derularea vacantei tale. Fara un agent de turism, esti pe cont propriu.”

Adriana Caranfil                             Ioana Dobrescu
Marketing/PR ANAT                       Secretar General

InfoTravelRomania.ro

Cine suntem si ce facem? Suntem un portal de turism ce prezinta piata turistica din Romania. Facem promovare online pentru orice companie din turism. Lansat in 18 iunie 2002, ajunge intr-un an in primile 5 portaluri de turism din Romania. Reusim sa ne pastram in top 15 de 22 ani de zile. Avem o medie de 2.500 de vizitatori unici/zi (aprilie - august ajunge chiar la 4.000 de vizitatori unici/zi). Din martie 2011 avem si acest blog care a depasit deja 2.600 de articole scrise.

You may also like...