Wizz Air depăşeşte pentru prima dată Tarom?
Wizz Air depăşeşte pentru prima dată Tarom? Low-costul ungar a transportat 2,7 milioane de pasageri, Tarom estima 2,4 milioane de persoane
Autor: Tiron Mirabela
Low-costul Wizz Air ar putea depăşi pentru prima dată compania aeriană de stat Tarom la numărul de pasageri transportaţi anul trecut, după cinci ani de la intrarea pe piaţa locală, perioadă în care operatorul ungar şi-a dezvoltat constant reţeaua de rute şi a deschis mai multe baze în ţară.
Avioanele Wizz Air au transport din şi înspre România 2,7 milioane de pasageri în 2011, cu 29% mai mult ca în anul anterior, potrivit oficialilor companiei. Tarom nu a făcut publice datele cu privire la numărul de pasageri, însă ţinta companiei era să atingă un trafic de 2,4 milioane de pasageri anul trecut. Până la închiderea ediţiei, ZF nu a primit un răspuns de la Tarom la solicitarea trimisă privind traficul pe 2011.
„În ciuda provocărilor mediului macro-economic, creşterea înregistrată de Wizz Air a fost una dintre cele mai mari din industria aeriană europeană. 2011 a fost un an important pentru Wizz Air în România prin deschiderea bazei operaţionale de la Târgu -Mureş”, a declarat József Váradi, CEO-ul Wizz Air.
Low-costul a avut o evoluţie accelerată pe piaţa românească. Wizz Air a ajuns de la 17.000 de pasageri transportaţi în 2006 în România la un trafic de 2,1 milioane de pasageri în 2010 şi 2,7 milioane de pasageri anul trecut.
Pe de altă parte, compania aeriană de stat Tarom a reuşit să bifeze 2,1 milioane de pasageri în 2010, estimând pentru anul trecut o creştere la 2,4 milioane de pasageri, după ce a lansat mai multe promoţii la biletele de avion.
Dacă ungurii de la Wizz Air au afirmat de mai multe ori că businessul lor în România este pe profit, compania de stat a finalizat ultimii doi ani pe pierderi. La 78,9 milioane de euro s-au ridicat pierderile în 2010, după ce în 2009 compania publica tot un rezultat negativ de 55 milioane de euro. La venituri însă, Tarom stă mai bine decât low-costul Wizz Air, afacerile ridicându-se la 306 milioane de euro în 2010, faţă de un nivel estimat la 100-150 de milioane de euro la Wizz Air, dat fiind nivelul mai mic al tarifelor practicate.
Intrarea companiilor low-cost pe piaţa locală a intensificat competiţia. Pe piaţa aeriană low-cost mai operează compania cu capital românesc Blue Air, controlată de Nelu Iordache, care nu a făcut publice informaţii legate de numărul de pasageri şi veniturile pe anul trecut.
De asemenea, din România mai operează zboruri şi low-costul GermanWings, cu o prezenţă marginală însă prin zborurile doar spre Germania. Un alt low-cost, easyJet a anunţat că din ianuarie anul acesta se va retrage de pe piaţa românească.
Cea mai agresivă politică de extindere au avut-o însă ungurii de la Wizz Air. Modelul de business care a asigurat creşterea companiei şi în timp de criză a inclus operarea pe aeroporturile secundare pentru păstrarea costurilor la un nivel minim şi practicarea unor tarife atractive, distribuirea biletelor de avion doar pe internet pentru reducerea costurilor cu angajaţii. Când a intrat pe piaţa locală, Wizz Air a deschis prima bază operaţională în Bucureşti. Ulterior compania a mai deschis baze în Cluj-Napoca, Timişoara şi Târgu-Mureş.
Plus 29% în România, plus 15% în Europa
Wizz Air operează pe 51 de rute disponibile din Bucureşti, Cluj-Napoca, Timişoara şi Târgu-Mureş. Compania îşi va extinde reţeaua de rute anul acesta prin introducerea unor zboruri pe Bucureşti – Verona (Italia) şi Bucureşti – Palma de Mallorca (Spania).
În Europa, Wizz Air a transportat peste 11 milioane de pasageri, în creştere cu 15%, potrivit oficialilor companiei. Wizz Air a inaugurat trei noi baze operaţionale anul trecut: Belgrad în Serbia, Vilnius în Lituania şi Târgu-Mureş în România. În prezent, Wizz Air operează de pe 15 baze şi are zboruri în peste 200 de rute în Europa. Linia aeriană are 1.500 de angajaţi în Polonia, Ungaria, Bulgaria, România, Ucraina, Cehia, Serbia, Lituania şi Elveţia, potrivit oficialilor companiei.
Acuzaţi că ar fi beneficiat de tarife preferenţiale la Timişoara
În urma unei plângeri depuse la Comisia Europeană de compania aeriană Carpatair a fost deschisă o anchetă cu privire la relaţia contractuală dintre aeroportul din Timişoara şi operatorul low-cost. În septembrie anul trecut Comisia Europeană a transmis că tarifele preferenţiale acordate companiei Wizz Air de către aeroportul din Timişoara reprezintă ajutor de stat, care ar putea prejudicia concurentul Carpatair. Oficialii Wizz Air au susţinut că nu primesc ajutor de stat pe niciun aeroport din România şi că au făcut recurs la acuzaţiile care li s-au adus.
Sursa:
http://www.zf.ro