Piata hoteliera din Bucuresti
COD GALBEN PENTRU HOTELURILE DIN BUCUREŞTI!
Asociaţia TEN şi Travel Advisor Media îşi propun să analizeze periodic piaţa hotelieră din Bucureşti, o piaţă foarte dinamică în ultimul deceniu, dar care în prezent trece prin momente dificile. În cele ce urmează dorim să analizăm în detaliu trendul acestei pieţe la nivelul hotelurilor de 3, 4 si 5 stele din capitală. După o evoluţie accelerat pozitivă în perioada 2000 – 2007, a urmat o perioadă de scădere care continuă din păcate şi acum. Dar ce s-a întâmplat de fapt din 2007 până astăzi?
În primul rând, oferta locurilor de cazare din Bucureşti aproape s-a dublat. La finele lui 2007 Bucureştiul avea aproximativ 6500 camere, un număr insuficient pentru cererea de pe piaţă din acea perioadă, ceea ce îl cataloga ca fiind o destinaţie scumpă în comparaţie cu alte capitale europene, mai ales din punct de vedere al raportului preţ-calitate. Spre exemplificare, un hotel de 3 stele din centru, fără restaurant sau facilităţi de tip spa, vindea o cameră single la un tarif mediu de 90-100 euro/noapte, oferind doar cazare şi mic dejun. Acelaşi hotel vinde acum camera cu 45-50 euro/noapte. “Nu ştiu alţii cum sunt, însă pe mine, când mă gândesc la tarifele cu care vindeam în 2007-2008, mă apucă plânsul şi nostalgia. Mă uit pe rapoartele de acum 4 ani şi nu îmi pot da seama ce s-a întâmplat de am ajuns cu tarifele la jumătate faţă de acei ani”, ne-a declarat Ioan Tudor, membru al asociaţiei TEN şi directorul unui hotel din Bucuresti.
În al doilea rând, posibil principala cauză a declinului, criza economică a zdruncinat şi piaţa hotelieră. Cererea de pe piaţă, în special a segmentului corporate, s-a diminuat drastic, sub amprenta reducerilor bugetelor de călătorie, traininguri sau team-buildinguri. Bucureştiul era o piaţă preponderent de bussiness, destule hoteluri s-au bazat prea mult pe acest segment. Din păcate, criza “i-a luat prin surprindere”, golul lăsat de efectele ei fiind greu de suplinit.
În al treilea rând, lipsa de pregătire profesională a personalului hotelier de la toate nivelurile şi-a spus cuvântul în această perioadă. Criza a creat o panică uriaşă printre investitorii şi proprietarii de hoteluri, cei mai mulţi cu credite la bancă, astfel că orice strategie, plan sau mod de vânzare s-a redus la “Vindeţi orice, vindeţi oricum!”. Această “direcţie”, foarte daunatoare de altfel, a dat posibilitatea platformelor on-line de rezervări sau wholesalerilor să pună presiune pe hoteluri, solicitând tarife tot mai mici. Din păcate, hotelierii au intrat în acest jos periculos, lucru care se reflectă în reducerea cu 50% a ADR-ului (tarifului mediu) în 2011 faţă de 2007 !! Tot dl. Ioan Tudor ne spunea “Oare dacă noi, hotelierii, nu am fi redus la jumătate tarifele, clienţii nu ar mai fi călătorit? Sau nu se cazau la hoteluri? Greşit! Singuri ne-am redus şansa de a vinde mai bine şi nu ştiu câte din hotelurile actuale vor reuşi să revină la tarife apropiate de cele din 2007, odată ce criza va trece”, şi continuă “în loc de încheiere, mi-aş dori ca noi, toţi cei implicaţi, să reuşim să-i creştem pe anagajaţii care formează “ambalajul” unui astfel de produs, să-i trimitem măcar la cursuri de calificare, dacă nu la specializare sau perfecţionare, şi astfel să avem sansa de a vinde un produs bun şi la un preţ corect”.
În pofida acestor greutăţi, hotelierii din Bucureşti fac eforturi mari pentru a asigura servicii de calitate, apreciate de clienţi. Un studiu realizat anul trecut de portalul www.hotel.info, serviciu de rezervări care acoperă peste 210.000 unităţi de cazare din întreaga lume, plasează Bucureştiul pe un meritoriu loc 17 într-un top mondial al satisfacţiei clienţilor hotelurilor, primele trei poziţii fiind adjudecate de Varşovia, Helsinki şi Tokyo.
Câte structuri şi spaţii de cazare are Bucureştiul
La ora actuală, Bucureştiul are 219 de structuri de cazare (hoteluri, vile, hosteluri, pensiuni, apart-hoteluri). Iată care este ponderea acestora pe stele:
5 stele – 11 / 2149 camere
4 stele – 71 / 6532 camere
3 stele – 100 / 3520 camere
2 stele – 27 / 1038 camere
1 stea – 7 / 352 camere
Neclasificate (apartamente in regim hotelier) – circa 150
În total, Capitala are 13.741 de spaţii de cazare (camere, apartamente). Se observă o tendinţă spre hotelurile de categorie superioară, de business, ordinea numărului de locuri de cazare fiind 4, 5 şi 3 stele. Pe de altă parte, Bucureştiul are o deficienţă în privinţa structurilor de cazare low budget, pentru tineri.
Dar haideţi să vedem care este topul primelor 10 hoteluri din Bucureşti, pe categorii de clasificare, top realizat în funcţie de reviewurile clienţilor postate pe trei dintre cele mai apreciate portaluri de rezervări online (trivago.com, tripadvisor.com şi hotelscombined.com).
TOP – CATEGORIA 5 *
1. | Radisson Blu |
2. | Athenee Palace Hilton |
3. | JW Marriott |
4. | Intercontinental |
5. | Epoque |
6. | Grand Hotel Continental |
7. | Carol Parc |
8. | Howard Johnson |
9. | Crowne Plaza |
10. | Casa Capşa |
Patru noi hoteluri şi-au făcut loc în acest top de lux din 2007 până în prezent: Carol Parc (2007), Grand Hotel Continental (închis în 2005 şi redeschis în 2009), Radisson Blu (redeschis în 2008, este cel mai mare hotel de 5 stele din Romania şi deţine supremaţia acestui clasament) şi Epoque Hotel (cel mai nou hotel de lux din capitală, deschis la începutul lui 2011).
TOP – CATEGORIA 4 *
1. | Novotel |
2. | K & K Elisabeta |
3. | Scala |
4. | Christina |
5. | Z Boutique Hotel |
6. | Starlight |
7. | Sarroglia |
8. | Berthelot |
9. | Pullman |
10. | Mox |
Topul este dominat de hoteluri noi, deschise după 2007, fapt ce denotă apetitul investitorilor pentru acest segment de piaţă, care viza în principal clientela de business. Doar K&K Elisabeta şi Pullman (fostul Sofitel) fac parte din vechea gardă de dinainte de 2007. În rest, hoteluri noi: Novotel (2007), Moxa (2007), Berthelot (2009), chiar foarte noi şi foarte apreciate se pare, drept dovadă faptul că şi-au făcut repede loc în top 10: Christina (2009), Scala (2010), Z Boutique Hotel (2010) sau Sarroglia (2011).
TOP – CATEGORIA 3*
1. | Rembrandt |
2. | Tempo |
3. | Michelangelo |
4. | Duke |
5. | Dacia RRT |
6. | Opera |
7. | Trianon |
8. | Prince Residence |
9. | Volo |
10. | Siqua |
Spre deosebire de piaţa de 4 stele, cea de 3 stele este dominată de hoteluri deschise până în 2007. Topul este condus de Hotel Rembrandt, foarte apreciat atât pentru locaţie cât şi pentru calitatea serviciilor oferite. Din păcate, segmentul 3 stele a suferit cel mai mult în această perioadă din cauza presiunii exercitate de tarifele mici practicate de hotelurile din categoriile superioare. „Facem eforturi costisitoare pentru a pastra standardele inalte de calitate oferite si pana acum, dar cu venituri injumatatite. Cu toate ca am fost „fortati” sa scadem tarifele din cauza concurentei, rabat la calitatea serviciilor nu putem si nu vom face. Consideram ca acesta este atu-ul nostru pentru a rezista pe piata, iar aprecierile cu siguranta nu vor intarzia sa apara.” spune Toni Tatar, director de marketing la Hotel Rembrandt.
Paradoxal, chiar anumite hoteluri de 5 stele au ajuns să practice în această perioadă tarife la nivelul hotelurilor de 3 stele din 2007. Şi atunci vine întrebarea, până unde vor mai scădea tarifele hotelierilor? Aşa cum am menţionat mai sus, noi o să continuăm monitorizarea pieţei hoteliere din capitală, urmând să vă ţinem la curent în ediţiile viitoare ale publicaţiei cu noutăţile sau modificările intervenite pe piaţă şi în top 10.
ASOCIAŢIA TEN
Alex Hampu – Preşedinte
http://asociatiaten.ro/
alex.hampu@asociatiaten.ro
Tourism Experts Network este o asociaţie fondată de un grup de profesionişti în turism, experţi din mai multe domenii, care îşi propun să îşi aducă o contribuţie decisivă la dezvoltarea turismului din România. Misiunea TEN constă în crearea şi dezvoltarea unei comunităţi de experţi, cu scopul de a valorifica cunoştinţele şi experienţa fiecărui membru, de a împărtăşi idei, informaţii şi bune practici şi de a dezvolta proiecte comune, în acord cu principiile dezvoltării durabile.
TRAVEL ADVISOR MEDIA
Traian Bădulescu – director general
www.advisortravel.ro
traian.badulescu@advisortravel.ro
Travel Advisor Media este o societate comercială cu profil mass-media dedicată industriei de turism, care oferă soluţii de promovare şi consultanţă agenţiilor de turism în principal dar şi celorlalte structuri implicate în dezvoltarea, promovarea sau vânzarea de servicii turistice.
Apărută pe piaţa companiilor româneşti în 2009, Travel Advisor Media şi-a stabilit încă de la înfiinţare, ca şi sector de activitate, oferirea de soluţii media şi consultanţă în relaţii publice pentru agenţii de turism, hoteluri, birouri de promovare turistică sau organizaţii de profil.
În anul 2010, Travel Advisor Media a editat ANAT Media (revistă a ANAT – Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism), pe care a publicat-o până în luna decembrie 2010. Noile proiecte lansat pe piaţa de specialitate în 2011 sunt revista TRAVEL advisor, care foloseşte ca şi slogan „vocea profesioniştilor din industria călătoriilor” şi site-ul de ştiri şi analize de turism www.travelomania.ro