6.500 de pasageri zilnici, in plus la Otopeni
Operatorii low-cost Blue Air, Wizz Air si GermanWings s-au mutat pe aeroportul Otopeni. Astfel, celor circa 14.000 de pasageri care decolau sau aterizau zilnic li se vor alatura peste 6.500 de persoane incepand de azi.
Odata cu mutarea curselor low-cost pe aeroportul Otopeni, traficul de pasageri va creste cu 45%. „Ne asteptam ca la sfarsitul anului, aeroportul Henri Coanda sa raporteze un numar total de pasageri de 7,4 milioane”, a spus Valentin Iordache.
In 2011, aeroportul Otopeni a fost utilizat de circa 5 milioane de pasageri, in timp ce aeroportul Baneasa „a gazduit” 2,4 milioane de pasageri.
Blue Air va pastra aceleasi ore de decolare si aterizare pe cele mai multe dintre rute, doar in unele cazuri modificand programul pentru a putea valorifica posibilitatea de a zbura pe intreg intervalul de 24 de ore, ceea ce nu se intampla pe aeroportul din Baneasa unde intervalul de zbor era (06.00 – 22.00).
De asemenea, reprezentantii Wizz Air au spus ca orarul a suferit cateva modificari, dar „nu foarte mari”.
„Pasagerii au fost anuntati cu privire la aceste modificari cu mult timp inainte”, au precizat acestia.
In ceea ce priveste preturile, oficialii Blue Air au anuntat la inceputul lunii februarie ca tarifele biletelor nu vor fi afectate de mutare si ca operatorul va avea propria agentie de ticketing in aeroport.
Pe de alta parte, Wizz Air a anuntat ca in urma mutarii, costurilor de operare vor creste cu 25%, ceea ce inseamna scumpirea biletelor de avion cu pana la 4%.
„Wizz Air este nevoita sa mute operatiunile pe Otopeni, ceea ce inseamna o crestere de 25% a costurilor si prin urmare o majorare a preturilor la bilete. Vom incerca sa recuperam aceasta diferenta de costuri de la pasageri. Sper ca pasagerii sunt pregatiti sa plateasca acest cost suplimentar „, a declarat in urma cu o luna, Mike Powell, chief financial officer al operatorului low-cost.
Potrivit acestuia, cresterea de 25% a costurilor de operare, inseamna pentru companie cheltuieli extra de 12 milioane de euro la nivelul unui an.
„Mutarea implica pe de alta parte si o crestere a operatiunilor. Practic vom incerca sa contrabalansam cresterea taxelor prin alte economii de costuri. Acestea vor veni din rata mai mare de utilizare a aeronavelor, adica costurile vor fi impartite intre mai multi pasageri si rute, pentru ca pe Otopeni vom avea un program de zbor extins”, a adaugat oficialul Wizz Air.
Operatorul ungar va opera saptamanal pe Otopeni 77 de curse.
Cand a anuntat mutarea low-costurilor pe aeroportul Otopeni, fostul ministru al Transporturilor, Anca Boagiu, a spus ca preturile biletelor nu ar trebui sa creasca cu mai mult de 4 euro, scumpire justificata de nivelul taxelor de aeroport de pe Henri Coanda.
Compania aeriana GermanWings, divizia low-cost a Lufthansa, care opera anul trecut curse spre Berlin, Köln si Stuttgart de pe aeroportul Aurel Vlaicu (Baneasa), si-a transferat operatiunile pe aeroportul Henri Coanda, pastrand insa doar cursele spre Köln.
GermanWings transporta pe piata locala intre 50.000 si 80.000 de pasageri anual cu zboruri spre cele trei destinatii.
Mutarea, o binecuvantare pentru business-urile din aeroportul Otopeni
Mutarea nu are insa consecinte exclusiv asupra liniilor aeriene si pasagerilor. Business-urile din aeroport (restaurante, cafenele, firme de rent a car), se asteapta la cresteri de peste 10%.
Compania Alpha Rocas, care detine in aeroportul Henri Coanda mai multe unitati alimentare, estimeaza o evolutie pozitiva a business-ului.
„Odata cu mutarea curselor low-cost pe aeroportul Henri Coanda, compania se asteapta la o crestere a vanzarilor de aproximativ 15%„, au declarat reprezentantii companiei.
Conform datelor de la Registrul Comertului, Alpha Rocas este detinuta de patru actionari – compania aeriana Tarom (30,8%), Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti (4,9%), Alpha Flight Group Limited (64,1%) si Alpha Flight UK Limited (0,003%).
De asemenea, Dragos Petrescu, proprietarul grupului CityGrill, estimeaza ca vanzarile cafenelei City Café Otopeni vor creste cu pana la 30% ca urmare a mutarii low-costurilor. Potrivit lui, cafeneaua inregistreaza o medie per tranzactie de 4 euro.
Compania de rent-a-car Avis preconizeaza ca vanzarile se vor mari cu 8-10%, estimarea bazandu-se pe ponderea vanzarilor generate de fostul birou din aeroportul Baneasa in cifra de afaceri din 2010.
„Pentru Avis va exista o usoara crestere datorita faptului ca in ultima perioada am fost in imposibilitatea de a opera pe aeroportul Baneasa”, au declarat reprezentantii companiei.
Pe acelasi segment de business, mutarea nu pare ca va avea un impact asupra operatiunilor Sixt Rent-a-Car, in principal din cauza faptului ca firma nu mai avea de multa vreme un birou propriu-zis in aeroportul Baneasa si pentru ca lucreaza numai pe baza de rezervari.
„Cel mai probabil scenariu, in urma mutarii, este acela ca pasagerii care inchiriau inainte automobile la biroul din cadrul Aeroportului International Aurel Vlaicu o vor face acum la biroul din Otopeni. Astfel, este posibil sa aiba loc transferul comenzilor de inchiriere, situatie ce poate fi gestionata de colegii nostrii de la Aeroportul Henri Coanda”, au spus reprezentantii Sixt.
„Mutarea zborurilor companiilor low-cost, care anual au un volum important de pasageri, ar putea avea un anumit impact insa acesta nu este inca masurabil. Trebuie sa tinem cont si de faptul ca majoritatea calatorilor liniilor aeriene low cost nu urmaresc sa inchirieze un automobil, odata ajunsi la destinatie”, au adaugat acestia.
Pe de alta parte insa business-urile din sau de langa aeroportul Baneasa, cum ar fi Snack Attack si cateva firme mai mici de rent a car isi vor pierde vadul comercial. Alternative de transport intre oras si aeroport.
Alternative de transport intre oras si aeroport
Aeroportul Otopeni este deservit in prezent de liniile RATB Express 780 si 783, dar si de trenul „Henri Coanda Expres”.
Aeroportul Baneasa, fiind mai aproape de Bucuresti, era deservit de mai multe linii ale RATB. Aici pasagerii puteau evita calatoria cu taxiul spre oras apeland la mijloacele de transport in comun, numeroase datorita pozitiei aeroportului.
Acestea asigurau legatura cu toate zonele Bucurestiului (de exemplu liniile 131, 335, 301, 205, etc) si functionau in regim normal (nu ca express).
„I-am rugat oficial pe cei de la RATB sa suplimenteze numarul de autobuze pana la aeroportul Otopeni, iar dansii mi-au spus ca vor aduce modificari daca vor observa o crestere a traficului”, a spus recent Valentin Iordache, purtatorul de cuvant al Companiei Nationale Aeroporturi Bucuresti.
„Probabil ca dupa doua zile vor vedea si dansii si vor suplimenta numarul de autobuze”, a spus Valentin Iordache.
Reprezentantii Regiei Autonome de Transport Bucuresti au declarat ca circulatia pe liniile expres 780 si 783 este monitorizata. „In situatia in care fluxul de calatori va creste, suntem pregatiti sa suplimentam numarul de autobuze de pe aceste linii”, au precizat acestia.
Prin urmare, RATB nu va suplimenta mijloacele de transport intre Bucuresti si Otopeni in prima faza.
In ceea ce priveste trenul „Henri Coanda Expres”, care asigura legatura intre Gara de Nord si Punct Oprire Aeroport Halta Otopeni, acesta a reinceput sa circule dupa circa 3 luni de pauza.
Circulatia acestor trenuri a fost anulata in luna ianuarie din cauza conditiilor meteorologice si a gradului de utilizare foarte scazut.
„In contextul transferului activitatii companiilor de zbor low -cost de la Aeroportul International Aurel Vlaicu (Bucuresti Baneasa) la Aeroportul International Henri Coanda (Otopeni), acest tip de transport suburban – tren+auto va fi reluat experimental, circa 2 luni, pentru a se a putea face o evaluare a pietei pe aceasta ruta. In functie de nivelul de trafic, se va lua o decize finala asupra mentinerii in circulatie a trenurilor Henri Coanda Expres”, au spus reprezentantii CFR Calatori.
Trenurile vor circula intre orele 06.25 – 21.24, la intervale de o ora, iar tariful este de 8 lei per calatorie (transfer inclus).
O alta alternativa de transport intre oras si aeroportul Otopeni sunt taxiurile, insa aici intervine vesnica problema a taximetristilor fara licenta.
„S-au dat peste 500 de licente pentru taxiuri cat sa acopere cererea. Daca va mai fi nevoie, vom mai da si alte licente”, a punctat Valentin Iordache.
Totusi desi exista aceste licente, taximetristii independenti – sau „piratii” cum mai sunt numiti, cer si pana la 50 de euro pentru o cursa intre aeroport si centrul Bucurestiului.
De asemenea, si taxiurile acreditate depasesc uneori tariful de 3,5 lei per kilometru.
Compania Nationala Aeroporturi Bucuresti va deschide in iulie al doilea terminal de plecari internationale la aeroportul din Otopeni, cu o suprafata de 19.600 mp, in urma unei investitii de 62 milioane de euro. Terminalul ar trebui sa sustina cresterea numarului de pasageri pana la circa 11 milioane.
Sursa: www.dailybusiness.ro
…………………………………………………………
Am aterizat luni dimineata la ora 5 cu wizz air.. Undeva foarte departe de terminal, ne-au preluat aceleasi autobuze obosite care erau si pe Baneasa, am asteptat sa ne miscam vreo 10 minute in frig si cu un miros de gaze de esapament inauntru. Singura MARE diferenta este faptul ca intradevar acum intri intr-un aeroport decent.
Avand masina parcata la Baneasa, cobor in statia pt autobuzul 783. Aici alta problema, aparatul pt eliberat cartele nu functina decat cu card bancar. Eu am avut noroc, aveam cardul la mine.. ceilalti oameni cu bani cash nu il puteau folosi decat daca aveau exact 8.6 lei, altfel primeau refuz pt ca aparatul nu avea rest.. Cine explica asta controlorilor RATB?!?
In conculzie, incercam sa facem un pas spre Europa, dar mai avem nevoie si de putina minte…