Sisteme de distributie turism
Vrei sa afli mai multe despre sistemele de distributie in turism?. Te asteptam la prima conferinta internationala din Europa de Est dedicata tehnologiei in turism.
Odata ce un operator de turism isi creaza propria baza de date de produse intr-un inventory, acesta trebuie sa inceapa sa-si vanda produsul. Cel mai simplu pas este crearea unui acces pentru vanzatorul sau, direct in inventory (intr-un modul mai simplu de vanzare), astfel incat vanzatorul sa aiba o imagine exacta asupra locurilor disponibile si a preturilor. Tot din inventory se pot extrage datele necesare vanzarii, iar acestea pot fi afisate in propriul website. De altfel, acesta este cel mai cunoscut mod de lucru al deceniului anterior. Cel mai elocvent caz: companiile aeriene low-cost.
Situatia mai complicata apare in cazul in care nu poti vinde prin propriul website toate produsele si locurile disponibile. Iar crearea acceselor direct in propriul inventory pentru colaboratorii revanzatori este o solutie valabila pe termen scurt. In cazul in care toti prestatorii de turism/calatorii ar crea useri+parole pentru (re)vanzatorii lor s-ar ajunge ca un vanzator ce ar vrea sa ofere clientilor sai atat hoteluri cat si transport aerian, autocare, asigurari de sanatate, vacante paushale sau rent-a-car sa aiba tot atatea user-e si parole cate produse vinde si cu cate companii lucreaza. Sa ne imaginam doar simplul caz in care un agent de turism ar vrea sa vinda bilete de avion pe ruta Bucuresti – New York. Acesta ar trebui sa acceseze pe rand sistemele a cel putin 10 companii aeriene care ofera solutii de zbor pe aceasta ruta. O astfel de accesare ar dura ore bune, iar la final clientul n-ar mai stii ce sa aleaga.
Datorita numarului mare de prestatori de servicii si vanzatori in turism in anii ’70 au aparut si primele sisteme de distributie, numite mai tarziu GDS-uri (Global Distribution Systems). Practic acestea fac legatura intre un numar foarte mare de companii ce presteaza servicii de turism/calatorii si vanzatorii acestora. Revenind la exemplul de mai sus, un GDS de ticketing (bilete de avion) face asadar legatura intre foarte multe companii aeriene si agentii de turism care vand biletele de avion, astfel incat compania aeriana distribuie informatia din inventory-ul ei catre o singura sursa, iar agentul care vinde bilete de avion gaseste intr-un sistem unic toate companiile aeriene pe care vrea sa le vanda. Printre cele mai cunoscute GDS-uri de ticketing se numara Amadeus, Galileo, Sabre sau Travelport.
Similar cu distributia biletelor de avion exista GDS-uri pentru cazari (sisteme in care exista ofertele a zeci de mii de unitati de cazare) sau chiar si pentru vacante (sisteme care distribuie produsele complexe ale turoperatorilor – gen vacante cu charter inclus – catre agentiile de turism revanzatoare sau catre clientii acestora). In toate aceste cazuri, sistemele de distributie actioneaza ca o interfata unica astfel incat agentul de turism (vanzatorul) sau clientul (cumparatorul) sa poata identifica in mod facil si rapid cea mai potrivita solutie pentru calatoria/vacanta lui. Cu cat piata este mai dezvoltata, cu atat penetrarea sistemelor de distributie este mai mare, ajungandu-se ca pe unele piete vanzarea de servicii sa se faca in proportie de peste 98% prin astfel de sisteme care aduc produsul turistic potrivit la clientul potrivit.
Dincolo de avantajul de ordin tehnic al GDS-urilor, folosirea unor astfel de sisteme influenteaza pozitiv modul in care este perceput agentul, profesionalismul cu care el trateaza situatia, si in final, vanzarile produselor turistice.Daca el va aloca mai putin timp cautarii de oferte in sisteme si se va dedica mai degraba consilierii clientului asupra conditiilor calatoriei, a destinatiei, a companiilor aeriene sau a hotelurilor aduse in discutie, a altor excursii optionale sau servicii, cu siguranta va avea castig de cauza in fata unui vanzator care sta doar cu ochii in computer, intrand in zeci de sisteme ca sa gaseasca cea mai buna varianta.