De la cautare la aterizare – pentru un zbor comod, rapid si ieftin (II)
Daca data trecuta vorbeam despre etapele prin care puteti sa va alegeti cele mai bune solutii de calatorie cu avionul low-cost sau regular, directe sau cu escala, pasii ce urmeaza devin insa apanajul specialistilor din industrie. Cum spuneam, un zbor low-cost poate fi adesea pe ruta directa destul de scump. Cum ar fi, insa, o combinatie de doua zboruri low-cost pe rute mai ieftine (reducerea timpului de zbor inseamna la companiile low-cost de cele mai multe ori si reducerea costului biletului)? Sau cum ar fi combinarea unui zbor low-cost cu unul sau chiar mai multe zboruri de linie? Combinatiile pe care le puteti crea functioneaza, de cele mai multe ori, prin congruenta unor solutii de zbor operate de pe aeroporturile de plecare, de conexiune si de sosire. Pasionatii acestui domeniu ajung sa calatoreasca si cu 4-5 escale, insa la costuri mult reduse. Aici fantezia e sora cu geografia si cautarile pe internet pot dura zile bune.
Tehnic insa, e important de retinut, ca odata cu dezvoltarea transportului aerian, in deceniile de dupa al doilea razboi mondial, s-a implementat o armonizare a gradului de ocupare pe o ruta pornind de la simpla regula ca primele locuri vandute in avion sunt la un prêt, apoi urmatoarele la un prêt mai mare si tot asa. In felul acesta se evita ca in unele zile avionul sa fie plin si in altele complet gol. Pentru o diferenta de bani, unii calatori isi amana deplasarea cu o zi ca sa prinda locul de pe tariful mai ieftin. Regula e in vigoare de ani buni si a fost transformata de low-cost in baza sistemului de incasare. Daca la cursele de linie, locurile pot fi retinute cate 24-72 de ore (uneori chiar si mai mult, in functie de tariful gasit), si ulterior se face plata, la cursele low-cost locul nu se rezerva, ci direct se vinde. De aceea sfatul de a va rezerva/cumpara bilete din timp este unul matematic si nu o stratagie de marketing. Mai departe insa, pentru a putea intelege cum functioneaza intregul sistem al vanzarii biletelor de avion exista cursuri specializate, pe care agentii de turism (cunoscuti si sub numele de agenti de ticketing) le parcurg in centre dedicate si unde patrund tainele unui sistem pe cat de atractiv, pe atat de complex. Acestia invata cum functioneaza cursele de linie/low-cost sau charter, unde sunt localizate centrele de operatiuni ale acestora si ce baze au deschise, cum pot fi legate zborurile si cum pot fi combinate tarifele de pe piete diferite sau din cadrul unei aliante aeriene.
Si chiar saca pe internet gasiti motoare de rezervare a biletelor de avion, iar la unele cautari veti primi raspunsuri ca nu exista nici o solutie, trebuie sa stiti ca in spatele acelor motoare se afla tot agenti de ticketing. Acestia pot gasi solutii din combinatii de zboruri si tarife pe care un sistem automat nu le poate face, nu pentru ca n-ar putea tehnic, ci pentru ca-i lipseste flerul si/sau intuitia.
In concluzie, pasii pe care ii urmati atunci cand achizitionati un bilet de avion trebuie coroborati cu urmatorele costuri posibile:
- Cautare bilet avion (cost generat de taxa de rezervare low-cost/agent ticketing)
- Deplasare domiciul-aeroport / aeroport-punct final (mai ieftin pt aeroporturile centrale)
- Check-in (gratuit la unele companii aeriene la ghiseu sau web/contra cost la altele)
- Bagaje (gratuit/redus la unele companii aeriene la ghiseu sau web/contra cost la altele)
- Mancare+bautura pe timpul zborului (gratuit la unele companii aeriene/contra cost la altele)
Si dupa ce le-ati contorizat pe toate, cu siguranta le veti da dreptate calatoarelor de mai jos: