Retrospectiva anului turistic 2012

36 Views

COMUNICAT DE PRESA RETROSPECTIVA ANULUI TURISTIC 2012
Consideratii generale

Conform raportului intocmit de European Travel Commission, la nivelul anului 2012, recesiunea din zona euro s-a reflectat si in industria turismului. In ciuda incertitudinii economice, industria turismului a reusit sa-si mentina indicatorii, iar profilul general al consumatorilor arata un  comportament de calatorie mai cumpatat. In acelasi timp, micile destinatii emergente din Europa de Est au inregistrat rate de crestere mai mari decat alte destinatii europene, tendinta datorata faptului ca turistii europeni au cautat tari mai ieftine unde sa-si petreaca vacantele.

Si in anul 2012, ANAT  a continuat cu succes campania „Vacanta in tara mea”

„Vacanta in tara mea”, o campanie desfasurata de ANAT, in colaborare cu partenerii hotelieri, a generat, prin notorietate si accesibilitate, cele mai performante promotii de vanzari ale industriei turistice din Romania. Aceasta a reusit sa capaciteze si sa stimuleze dorinta romanilor de a a-si cunoaste tara, prin alegerea destinatiilor celor mai diverse, atat in scop de relaxare, cat si in scop terapeutic sau de cunoastere, la tarife fara concurenta ( 8 euro/noapte la hoteluri de 3 stele,  9 euro /noapte la hoteluri de 4 stele, 11 euro/noapte la hoteluri de 5 stele).

„Inscrieri Timpurii”, ” Hai la bai!”, „Decada Balneara”, „O saptamana de refacere in statiuni balneoclimaterice”, „Litoralul pentru Toti”, „Litoralul pentru toti – All Inclusive”, „O saptamana la munte”, „Vacanta la tara”, „Zile gratuite de vacanta”,  sunt cele mai cunoscute programe ale acestei campanii, care, printr-o promovare onesta si realista au reusit sa creeze adevarate repere ale ofertei turistice romanesti.

Targurile de turism: tendinte, noutati, bugete alocate, comportamente.

Cele doua targuri de turism ne-au oferit motive de optimism pentru anul turistic 2013. Strategia ANAT, de permanenta educare a publicului consumator, genereaza un interes sporit de la an la an, pentru achizitionarea vacantei din timp. Cu alte cuvinte,  conceptul de „Early booking – Inscrieri timpurii” este insusit din ce in ce mai mult de catre turistii din Romania, care au inteles ca achizitionarea timpurie a pachetelor de calatorie poate aduce o reducere de 25-30%, si le poate permite sa petreaca doua vacante cu pretul uneia singure. Urmare a acestui nou comportament, la targul de toamna s-au vandut in premiera,  vacante pentru vara lui 2013.

In ceea ce priveste bugetul mediu pe care romanii sunt dispusi sa-l cheltuiasca, constatam ca acesta se incadreaza intre 250-500 de euro pentru o vacanta interna, iar pentru deplasarile externe, intre 500-700 de euro. Nu este diferit de bugetul mediu alocat in anii trecuti, dar este mai atent cheltuit, iar raportul corect intre calitate si pret, a devenit principalul criteriu.

Top destinatii turism intern

Pentru perioada de vara, Litoralul romanesc s-a mentinut ca destinatia vedeta pentru romanii care si-au ales vacanta in Romania. Anul 2012 a fost pentru turismul de litoral, cel mai bun din ultimii 4 ani, cu peste 3.000.000 de turisti romani si peste 5.000 straini. La succesul acestui produs turistic au contribuit hotelurile de 3 stele si 4 stele care au oferit servicii superioare, precum si consolidarea serviciilor de tip „all inclusive”, apreciate si cautate de publicul roman. De asemenea, in premiera, in acest an, litoralul s-a vandut ca produs turistic distinct si pe piata Republicii Moldova, gratie infotripului desfasurat in perioada 22-29 mai, o actiune fara precedent la care au participat agentii de turism din toata tara si din Republica Moldova.

Pentru celelalte perioade ale anului, topul destinatilor interne cuprinde: Valea Prahovei cu salba ei de statiuni, Bran-Moeciu, Bucovina, statiunile balneoclimaterice. Sunt destinatii ale caror pozitii se consolideaza de la an la an, fiind traditional preferate de catre romani.

Top destinatii turism extern

Si in anul 2012 s-a mentinut interesul pentru sejururile externe, pe fondul cresterii interesului  turistilor pentru destinatiile interne, mai accesibile sub aspectul pretului. Pe primele locuri ca si in anii precedenti au ramas Grecia, Turcia, Bulgaria, Spania, Italia, intrucat sunt destinatii mai apropiate de Romania, tendinta de a alege destinatii apropiate de casa, fiind una intregistrata la nivel european.

In contextul evenimentelor politice si  sociale  declasante in nordul Africii si in Orientul Apropiat, a continuat declinul unor destinatii, printre care se numara Egipt si Siria, dar a continuat sa creasca in preferinte Dubai-ul, ca destinatie calda, cosmopolita si de shopping,  relativ aproape fata de Romania. Cipru se afla, de asemenea, in crestere in preferintele romanilor, la numai doua ore de zbor de Romania, si cu o oferta atractiva la nivelul serviciilor turistice.

Destinatiile exotice indepartate nu mai sunt un lux, intrucat agentiile de turism au reusit sa ofere publicului consumator de vacante, pachete turistice extrem de avantajoase, in destinatii exotice precum  Republica Dominicana, Maldive, Jamaica sau Mexic, la jumatate de pret, sub conditia ca acestea sa fie achizitionate si efectuate in lunile in care la noi este plina iarna.

Croaziere

Una dintre tendintele anului 2012 este aceea ca a continuat sa se manifeste interesul publicului pentru croaziere.  In 2012, pe fondul unui buget mai auster, agentiile de turism au propus croaziere la un tarif mai scazut, ceea ce a generat un volum sporit de vanzari. Destinatia cea mai populara ramane Mediterana de Vest, ce include tari precum Spania, Franta, Italia si Tunisia. Croaziera clasica de 7 nopti si 8 zile, s-a vandut cu tarife incepand de la 499 euro pe persoana cu toate taxele incluse, tarif de early booking.

A doua destinatie favorita pentru croziere in 2012, a fost Europa de Nord: Capitalele Baltice, dar si Fiordurile Norvegiene au castigat foarte multa popularitate in 2012. Deja pentru 2013 exista de pe acum rezervari consistente, in regim de early-booking, trendul fiind unul ascendent. Turistii tind sa rezerve croaziere ce sunt operate de catre vasele mari de croaziera,  cu o capacitate de peste 3000 de pasageri si cu o varietate impresionanta de facilitati la bord.

Sosirile de vizitatori in Romania

In ceea ce priveste sosirile vizitatorilor straini in Romania, numarul acestora s-a aflat in crestere cu mai mult de 5% fata de perioada similara a anului trecut, conform cifrelor furnizate de catre Institutului National de Statistica, cele mai multe procente, 94% fiind din tarile europene. Dintre statele Uniunii Europene cele mai multe sosiri s-au inregistrat din: Ungaria (32,6%), Bulgaria (19,7%), Germania (9,5%), Italia (7,3%), Polonia (6,8%). Pe Litoral, aceasta crestere a fost semnificativa, mai ales datorita consolidarii unei bune imagini a statiunii Mamaia, considerata perla turismului romanesc, in acest moment.

In acelasi timp, Sezonul 2012 de croaziere pe Marea Neagra a insemnat 50 nave de croaziere care au adus peste 32.000 pasageri straini. Este o crestere situata in jurul cifrei de 30 % in raport cu anul precedent, datoreaza eforturilor conjugate ale Administratiei Portului Constanta, autoritatilor locale si Asociatiei Litoral – Delta Dunarii. Cele mai solicitate excursii si tururi locale au fost cele de o zi la Bucuresti, croaziera de o zi in Delta Dunarii, tururile culturale – arheologice – religioase si gastronomice (cetatile Histria si Admaclisi, manastirea Sf. Andrei, etc), tururi de Litoral si degustari de vinuri la crama Murfatlar.

In topul pasagerilor care sosesc la bordul navelor de croaziera se situeaza turistii americani, urmati de cei francezi, italieni si germani. Destinatia turistica Constanta ocupa locul doi in topul porturilor din Marea Neagra, pozitie pentru pastrarea careia se fac demersuri importante de catre asociatiile de profil si autoritatile locale.

Plecarile vizitatorilor romani in strainatate

Plecarile vizitatorilor romani in strainatate, se ridica la aproximativ 10 milioane, in crestere cu peste 2,0%, comparativ cu perioada similara a anului trecut.

Mijloacele de transport rutier au fost cele mai utilizate de vizitatorii romani pentru plecarile in strainatate, reprezentand aproximativ 80% din numarul total de plecari.

Declaratie Corina Martin, Presedinte ANAT

„In ciuda unui debut rezervat, anul 2012 ne-a oferit argumente sa consideram ca turismul nu se afla in recesiune, dimpotriva, isi confirma potentialul de crestere, ca real motor de dezvoltare economica si social. Pentru ca turismul romanesc sa creasca si implicit sa genereze venituri si contributie semnificativa la PIB, este necesar un mediu legislativ capabil sa stimuleze industria privata, o implicare mai mare a statului sub forma legislativa, de reglementare, de sustinere a initiativei private si publice, de promovare a potentialului turistic al Romaniei, cu accent pe specificitatea acestuia. De asemenea, acest lucru ar trebui coroborat cu investitii masive si urgente in infrastructura rutiera, si cu o promovare adecvata si diferentiata pe principalele piete–tinta. In plus, continuam sa solicitam crearea Organizatiei Romane de Turism, in sistem de parteneriat public-privat, un obiectiv imperativ, pentru care ANAT pledeaza de trei ani, conform Master Planului pentru turism creat pentru Romania, de catre expertii Organizatiei Mondiale a Turismului ”

 Recomandam romanilor sa cumpere vacante de la  agentiile de turism

Informarea si educarea permanenta a publicului consumator de vacante sunt doua dintre obiectivele de comunicare ale ANAT. Reamintim continuu argumentele pentru care ANAT recomanda achizitionarea unei vacante prin intermediul unei agentii de turism, versus rezervarea pe cont propriu. Ii incurajam pe turisti sa gandeasca si sa actioneze in conformitate cu drepturile lor de consumatori, sens in care le recomandam sa aiba propriul lor consultant de travel, pentru a se putea bucura de o vacanta fara griji. Un consultant de travel inseamna un „avocat ”  care te insoteste virtual in calatoria dorita si sansa de a avea cea mai buna oferta de vacanta, croita in raport cu visele, bugetul si asteptarile fiecarui turist in parte.

Adriana Caranfil
Marketing/PR ANAT
mobil:0749.050.588
e-mail:adriana.caranfil@anat.ro

InfoTravelRomania.ro

Cine suntem si ce facem? Suntem un portal de turism ce prezinta piata turistica din Romania. Facem promovare online pentru orice companie din turism. Lansat in 18 iunie 2002, ajunge intr-un an in primile 5 portaluri de turism din Romania. Reusim sa ne pastram in top 15 de 22 ani de zile. Avem o medie de 2.500 de vizitatori unici/zi (aprilie - august ajunge chiar la 4.000 de vizitatori unici/zi). Din martie 2011 avem si acest blog care a depasit deja 2.600 de articole scrise.

You may also like...