Clubbingul, noua atractie a turismului de incoming din Romania
Am vizitat in aceasta vara mai multe destinatii turistice, printre care si
cateva specializate in Clubbing.
Pana de curand, mi se parea un termen prea pretios, folosit de unii sau de
altii ca sa para mai interesanti. Acum mi-am dat seama ca este o industrie
adevarata, care genereaza multe venituri si flux turistic, fiind definitorii
pentru anumite zone sau regiuni turistice.
Mykonos, de exemplu. Nu are nici o alta atractie in afara clubbingului, pe
care il face, insa, cu seriozitate!. Practic, in Mykonos exista 15 plaje, in
jurul carora graviteaza, practic, viata intregii insule.
Pe cateva dintre aceste plaje se afla cateva faimoase beach- cluburi. Vii
aici, stai la plaja, mananci si la un moment dat al dupa- amiezii vin DJ
celebrii, care incep sa mixeze muzica intr- un fel special, incat, intr-o
jumatate de ora, toata lumea este … pe mese si danseaza, danseaza, danseaza…!
Mie personal imi este destul de greu sa sesisez diferenta intre modurile in
care acesti DJ mixeaza, si este extrem de interesant sa vezi reactii diferite
ale publicului, in functie de DJ-ul preferat! In fapt, DJ ul este cel care
atrage, dar si cel care pleaca de acolo cu cei mai multi bani, sumele
vehiculate fiind de nivelul zecilor de mii de euro!
Sunt plaje mai abordabile din punct de vedere financiar- PARADISE BEACH si
SUPERPARADISE BEACH, sau mai scunpe, mai de ” fitze”, gen NOMOS BEACH, unde
este mai scump, unde se bea mai multa sampanie, cu precadere Veuve
Cliquot 250-300 de euro sticla.
Mykonos mai are si avantajul unei oferte hoteliere bogate. Pe langa
hotelurile de 5 stele de lux, sunt si hoteluri de 3 sau chiar de 2 stele, cu
preturi extrem de rezonabile – pachetele saptamanale, cu curse
charter, gasindu-se si la 500 de euro saptamana, avion inclus.
Tinerii vor sa mearga sa se distreze si accepta fara probleme si hoteluri
mai ieftine. Vara aceasta insulele grecesti au fost la mare cautare, iar Mykonosul a fost foarte cerut, la toate categoriile de pret.
Saint Tropez – Franta.
Am petrecut aici 10 zile de vacanta, am inchiriat o vila cu
niste prieteni. Auzisem de mult de plajele celebre, de restaurantele celebre de pe aceste
plaje-NIKKI BEACH,TAHITI BEACH sau CLUB 55.
Ei bine, am fost pe fiecare dintre ele.
Toate aceste cluburi se afla pe plaja Pampellone, la 10 km de St Tropez.
Cluburile au parcare, care costa intre 5-10 euro pe zi.
Daca vrei sa inchiriezi sezlong si umbrela, te costa intre 25 si 40 de
euro de persoana.
La Club 55, de exemplu, ni s-au dat saltele puse direct pe
nisip, argumentul fiind ca este mai chic! Masa a fost speciala, restaurantul amenajat chic si rustic in acelasi timp, si mai ales supraaglomerat!
La final, lumea a inceput sa danseze, cativa se urcasera pe mese, era o
atmosfera frumoasa!
La Tahiti Beach, unde exista si un hotel de 3 stele, plaja nu mai este atat
de boema! Sunt sezlonguri mari, frumoase, de culoare portocalie.
Restaurantul este mai putin rustic, insa tot chic, chelnerii extrem de
amabili.
Nikki Beach este restaurant romanizat! In ultimii 15 ani, romanii au
organizat aici fel de fel de petreceri, si am avut surpriza sa vad ca toti
chelnerii stiau ce inseamna „spritz” si aveau multi prieteni romani . Sa nu
mai spun ca aveau in meniu palinca romaneasca. Evident, nu mai sunt la fel
de multi romani ca si inainte de 2009, sunt totusi destui.
In ultimii ani, clubul LOFT din Romania organizeaza aici cate un party pentru
clubberii romani si vin destul de multi. In acest an au fost cateva zeci!
Vin sa arate ca sunt in forma, ca sunt clubberi adevarati, care isi pot
permite sa mearga oriunde!
In St Tropez sunt si cluburi de noapte, cele mai cunoscute fiind CAVE DU
ROI, mai pentru Seniori si CLUB VIP, pentru everybody! Lume
multa, aglomerat, scump! Daca vrei masa, te cam obliga sa iei o sticla de
sampanie, care costa doar 600 de euro! Mai nou, iti iau datele de pe card la
intrare, sa fie siguri ca platesti! Nu prea te duci in aceste 2 cluburi cu
mai putin de 1000 de euro pe pereche s-ar putea sa nu iti ajunga banii!
M-am gandit, am analizat si comparat cu cluburile de la noi, din Mamaia Nord. Dupa parerea mea, sunt peste cele din Mykonos. Evident, este o parere
personala!
Avem plaje frumoase, foarte bine amenajate.
Este un singur club, LOFT, care aduce cu cele din St Tropez, de unde, de
altfel, Pepe Berciu s-a si inspirat! Sunt celebre brunchurile de week-end care
incep la ora 14 si se termina tarziu, in noapte, toata lumea dansand pe mese!
Muzica foarte buna, multe evenimente si multi invitati.
Eu am fost de 1 Mai, unde invitatii speciali au fost formatia Holograf! PEPE
are si experienta cluburilor OFFICE, al caror coproprietar este si al
LOFTULUI din Bucuresti.
Mai sunt restaurante de „fitze”: PURO BEACH, BREEZE, CRAZY, dar mai ales, sunt cluburi de noapte, lounge-cluburi, cu piscina, plaja si restaurant ziua si
club noaptea.
Vorbim despre deja celebrele LE GAGA, manageriat de nu mai putin celebrul
Joshua, proprietar si al Clubului Bamboo. LE GAGA are o capacitate de peste
1000 de persoane si arata senzational,iar muzic a se aude excelent! Sa nu mai
vorbim despre fete – un lucru este cert, romancele sunt printre cele mai
frumoase fete din lume! Si nu o spun eu, o spun turistii straini.
FRATELLI este, iarasi, un brand cunoscut! Are „numai”300 de locuri si ca sa
gasesti o masa, trebuie sa faci rezervare cu minim 2 saptamani inainte!
Ma opresc aici cu enumerarea, mai sunt multe cluburi, fiecare cu particularitatea lui, fara a nedreptati pe nimeni. Sunt aici mai multe de spus.
In primul rand, acest clubbing a ajuns un fenomen social.
Intr-o Romania in care toata lumea se plange ca nu are bani, in 2 luni de
vara este aproape incredibil sa vezi cum 4000-5000 de tineri intra si ies
din aceste cluburi, scumpe pentru buzunarul oricarui roman.
In al doilea rand, cred ca este o nisa pe care Romania se poate lansa
pentru a aduce turisti.
Atunci cand Radu Mazare a facut aceasta afirmatie, stiind, evident, despre ce
este vorba, a fost luat peste picior. Ei bine, are dreptate, avem acest pol de
Clubbing in Mamaia Nord, care ar trebui preluat ca atare si prezentat de
catre Autoritatea Nationala pentru Turism la Targurile Internationale.
Degeaba incercam sa vindem produse turistice de 250 de euro pe saptamana, incasarea este mica. Trebuie sa gasim o nisa pentru care sa putem incasa mai multi bani.
Am spus-o si o repet: nu avem nicio sansa sa mergem la Targurile
Internationale, ca si pana acum, trebuie sa mergem cu ceva ” SHOCKING”, care sa impresioneze, care sa atraga cu adevarat. Muntii si vaile si plaiurile
mioritice, sunt unice pentru noi romanii, pentru straini nu au nici o
relevanta!
Eu vad un stand al Romaniei cu Clubbing la Mamaia, cu Dracula, poate si cu
Delta Dunarii, numai ” unicate”, ca sa fie un produs numai al nostru.
Nu in ultimul rind, trebuie sa vedem rezultatul marketingului!
Cel mai puternic brand, dintre cele de mai sus, este ST Tropez. Aici sampania
Dom Perignon costa 600 de euro! La Clubul MOMOS, din Mykonos, acelasi Dom Perignon costa 300 de euro, iar la Navodari 100 de euro!
O demonstratie simpla si simplista, a ceea ce inseamna MARKETINGUL!
Concluzia mea – CLUBBINGUL este sau ar putea sa fie un pol important de
atractie pentru turistii straini! Eu pot doar sa scriu, sper sa fie si unii care sa ia masuri desi, din pacate … dar haideti sa fim, ca romanii, OPTIMISTI!
Dr. Alin Burcea – PARALELA 45