Interviu cu Petre Dordea – CEO InfoTravelRomania.ro august 2015

  • petre-dordea-pe-litoralul-romanesc
    Petre Dordea pe litoralul romanesc - august 2015
  • petre-dordea-adrian-tudosescu
    Petre Dordea si Adrian Tudosescu - Romadria Confort
  • petre-dordea-iulie2014-bulgaria
    Petre Dordea la Nessebar, Bulgaria
  • petre-dordea-la-39ani
    Petre Dordea la 39 de ani
  • petre-dordea-la-hanul-ancutei
    Petre Dordea la Hanul Ancutei
  • petre-dordea-la-munte
    Petre Dordea la Busteni
  • petre-dordea-vlad
    Petre Dordea si Vlad Grecu - Hotel Valea cu Pesti
  • petre-dordea-si-traian-badulescu
    Petre Dordea si Traian Badulescu
  • petre-dordea-glavan-vasile
    Petre Dordea si dl. profesor Glavan Vasile
  • petredordea-cu-mirelamatichescu
    Petre Dordea si Mirela Matichescu - vicepresedinte ANT
  • petre-dordea-cu-alinburcea
    Petre Dordea cu Alin Burcea
84 Views

Interviu acordat revistei Revista Travel Advisor nr. 43. Lectura placuta!

“Mă învârt de 20 de ani în acest domeniu. (…) În turism trebuie tot timpul să te reinventezi!”
-Interviu cu Petre Dordea, proprietarul şi managerul portalului de turism InfoTravelRomania şi a altor câteva portaluri de turism similare –

Petre Dordea pe litoralul romanesc - august 2015

Petre Dordea pe litoralul romanesc – august 2015

Pe Petre Dordea l-am cunoscut la birou(2.000). A dat peste mine în timp ce scriam un articol pentru săptămânalul “Ziua Turistică”, şi mă fâţâiam de la un monitor la celălalt în căutare de informaţii. Mi l-au prezentat colegii drept cel mai mare fan al nostru, absolvent de ASE şi, pe atunci, director de agenţie la Delta Travel International.

Petre Dordea si Adrian Tudosescu - Romadria Confort

Petre Dordea si Adrian Tudosescu – Romadria Confort

Deşi era un tânăr firav şi destul de timid, m-a impresionat prin privirea sa pătrunzătoare şi prin determinarea cu care dorea să afle de la noi ultimele noutăţi. În timp, ne-am împrietenit, şi am schimbat adesea opinii pe teme de specialitate.

De la Petre am şi învăţat, în 2009, cum să fac singură designul primului meu site de turism – www.7travel-magazine.eu, în timp ce portalul său InfoTravelRomania era cotat de Google drept No. 1 în România. Era ocupat peste măsură, dar tot şi-a făcut timp să mă ajute. Afacerea pe care doar şi-o imagina cândva era în plin avânt în anul acela.

Astăzi, chiar dacă piaţa nu mai este aceeaşi, Petre Dordea este la fel de activ, implicându-se cu pasiune în organizarea de evenimente profesionale. Care sunt, însă, proiectele sale de viitor puteţi afla din interviul care urmează.

Petre Dordea la Nessebar, Bulgaria

Petre Dordea la Nessebar, Bulgaria

-Dragă Petre, eşti unul  dintre cei mai prolifici comunicatori din turismul românesc, şi ai stârnit, nu de puţine ori, controverse. Unii te-au numit jurnalist de turism, deşi nu ai nimic în comun cu această profesie, alţii te-au catalogat drept blogger de turism. Ca să îi încurci şi mai tare pe  toţi, te-ai semnat pe e-mailul tău drept fotograf/ cameraman/ blogger de turism/ jurnalist de turism/ consultant turism/ manager. Orice ar spune gura lumii, dincolo de titluri, un lucru e cert: de 20 ani lucrezi în turism. Ai fost pe rând agent şi director de agenţie, acum eşti proprietar de site-uri şi, mai nou, organizator de evenimente profesionale. Ce te-a atras către acest domeniu şi, mai ales, ce te-a făcut să i te dedici cu trup şi suflet?

-Încă din şcoala generală mi-a plăcut geografia. Mi-am continuat studiile şi am urmat facultatea de geografie. Am dat mai întâi la stat, am picat şi am zis că merg la particular. La particular se studia geografia turismului, un domeniu extrem de interesant. În anul I de facultate l-am cunoscut pe dl. profesor Vasile Glăvan, care preda materia intitulată “Introducere în turism”. Materia mi-a plăcut foarte mult, iar omul m-a fascinat. Atunci mi-am dat seama că mie îmi place turismul. Era în 1994.

Petre Dordea si dl. profesor Glavan Vasile

Petre Dordea si dl. profesor Glavan Vasile

Prin 1996, eram anul III la Sibiu…

Petre Dordea la 39 de ani

Petre Dordea la 39 de ani

-Ai făcut facultatea la Sibiu sau la Bucureşti?
-Am început la Bucureşti. Am făcut doi ani la Spiru Haret, apoi facultatea s-a închis. Nu a mai primit acreditarea, iar mesajul către studenţi a fost: “Cine vrea să studieze mai departe merge la Sibiu”. Am mers la Sibiu, acolo am descoperit o revistă care se numea “Turism Magazin”, şi care mi-a plăcut foarte mult. Am mers în redacţie şi le-am spus răspicat: “Eu vreau să fiu cu voi! Sunt pasionat de turism şi vreau să  lucrez la voi. Vreau să fac orice, nu mă interesează… director, redactor, secretară, femeie de serviciu…” Mi-au dat legitimaţie de presă, şi m-au făcut corespondent pe Sibiu. Revista a apărut şase luni, dar eu am rămas în continuare la fel de pasionat de turism. În anul IV m-am transferat la Bucureşti. Am dat licenţa la ASE, şi am brevet de manager în turism. Deci… mă învârt de 20 de ani în acest domeniu.

Petre Dordea la Hanul Ancutei

Petre Dordea la Hanul Ancutei

În 1996 am participat la International Travel Show – ITS, la Casa Poporului. A fost primul mare târg de turism din Romania, cu Dan Matei Agathon ministru şi… cu mine fotograf la revista Turism Magazin. La debutul evenimentului eram la facultate, aveam examen la matematică. Cum nu eram foarte bun la această materie, am ieşit în faţă şi am zis: “Domnule profesor, mă scuzaţi, dar eu am puţină treabă, şi trebuie să plec”. S-a uitat la mine şi m-a întrebat : “Cum să ieşi în timpul examenului?”. I-am răspuns: “Mă scuzaţi! Eu sunt fotograf la revista “Turism Magazin”. Este singura şi cea mai mare revistă de turism din România. Eu sunt fotograful lor oficial, şi la ora 10:00 am deschiderea celui mai mare târg de turism din România. Vine domnul ministru Dan Matei Agathon să taie panglica, şi eu trebuie să fac fotografia cu tăierea panglicii. Îmi pare sincer rău! Mi se pare mai important să-l fotografiez pe Dan Matei Agathon când taie panglica, decât să dau examen la matematică.” Profesorul a rămas uimit, dar colegii mei au fost şi mai uimiţi. Am luat 3 la matematică şi am repetat examenul, dar am reuşit să-l fotografiez pe Dan Matei Agathon. Pe vremea aceea erau puţine târguri, puţini touroperatori. Îmi amintesc Eximtur, Eurolines, ANTREC destul de puţini…

Petre Dordea la Busteni

Petre Dordea la Busteni

-Ai făcut sute de interviuri, cu diverse personaje din turismul românesc şi internaţional. Ai găsit vreun model care să te inspire în toţi aceşti ani? Ne-ai putea împărtăşi câte ceva din această experienţă interesantă?

– Am avut trei oameni în viaţă care m-au marcat foarte mult. Primul a fost profesorul Vasile Glăvan. Al doilea a fost, în anul III,  profesorul de marketing Oscar Snack , şi al treilea Marian Constantinescu, de la “Ziua Turistică”. Îţi spun şi de ce. Primul mi-a dat microbul acesta denumit turism. Al doilea, Oscar Snack, m-a învăţat un lucru esenţial legat de marketing, şi anume că “nu poţi să vinzi ceva dacă nu cunoşti piata!, sau ceea ce vinzi. Dacă nu ştii ce vinzi, eşti cel mai prost vânzător în piaţă.” Chestia asta mi-a plăcut foarte mult. Marketingul înseamnă să cunoşti piaţa. Al treilea, aşa cum am mai spus, a fost Marian Constantinescu, de la care am avut ocazia să citesc articole extrem de interesante şi informaţii utile, pe vremea când nu exista internetul.

Ca modele din turism – îmi place Alin Burcea, pentru că e un tip impunător, care vorbeşte tare şi întotdeauna are o glumă la el. Îmi place Dragoş Anastasiu, un personaj carismatic ce a făcut multe în domeniu. Îmi place Corina Martin şi… mulţi alţii. De exemplu, eu o apreciez mult pe Corina pentru că face parte din categoria oamenilor care fac, nu doar vorbesc. Corina a fost prima care a încercat să ne spună că turism înseamnă evenimente. Am înţeles mesajul ei abia după câţiva ani.

Petre Dordea si Vlad Grecu - Hotel Valea cu Pesti

Petre Dordea si Vlad Grecu – Hotel Valea cu Pesti

-Unde ai început să lucrezi ca agent de turism, şi cum au fost primele experienţe?
– Am lucrat mai întâi la Atlassib. Doream să învăţ cum se fac documentele de călătorie, cum se face un voucher. Pe vremea aceea nu te învăţa nimeni. Turismul nu se făcea ca acum. Era greu. Nu puteai pleca nicăieri dacă nu aveai viză. Nu se punea problema unde pleci, ci dacă ai viză să pleci. Erau foarte puţini români care plecau în străinătate, tocmai din acest motiv.

-Cum s-a născut ideea unui portal de turism dedicat agenţiilor şi agenţilor din România?
-Pe când lucram în agenţie a început pentru mine epoca “Ziua Turistică”. Am descoperit întâmplător ziarul, ca supliment ce apărea joia în ziarul “Ziua”. Eu eram avid de informaţii, cumpăram ziare şi le decupam. Şi acum am vreo trei bibliorafturi de articole decupate din ziar. Vroiam să ştiu tot ce se poate despre companii, agenţii, asociaţii… În 1996, când am fost la primul târg, mă uitam la mai marii turismului românesc ca la nişte zei.  Mi-a plăcut foarte mult că atunci, la conferinţa de lansare a RCB,  s-a pus pentru prima dată problema creerii unui centru de informare turistică al Bucureştiului. Au venit cu idei cum să facă, ce să facă, apoi lumea a plecat acasă şi şi-a văzut fiecare de treaba lui. Oamenii aveau idei, dar nu duceau treaba până la capăt. Am fost, desigur, decepţionat. Mie îmi plac oamenii parolişti. În 1996 mi-a venit ideea de a strânge informaţii pe care să le pun într-un loc şi să le pun la dispoziţia celor interesaţi. Aşa a apărut ideea infotravel. Mai târziu, când a trebuit să rezerv domeniul, am fost nevoit să iau infotravelromania.ro.

-Dar de ce nu ţi-ai făcut agenţia ta de turism şi ai mers pe varianta portal?
-Nu aveam forţă şi nici curaj. Eram angajat într-o agenţie de turism, dar mi-am dat seama repede că trebuia să-mi fac propriul business, să fac ceva care să fie al meu şi să nu depind de nimeni. A fost deviza mea. Aveam destule informaţii adunate… Am început să le strâng pe hârtie, scrise de mână, apoi, în 1999, mi-am luat calculator şi le-am scris pe calculator. Când a apărut internetul, şi siteurile, m-am gândit să fac un curs de web design, şi să fac acelaşi lucru online. Am făcut acel curs la o firmă, iar la elaborarea proiectului patronul a dorit să fie partener cu mine. Am refuzat pentru că portalul era copilul meu, era pasiunea mea. Nu mi-am dorit să fac o agenţie de turism, ci un centru de informare, unde să găseşti o informaţie utilă, interesantă, la zi.…

-În 2009 dacă nu mă înşel, unul dintre directorii Google EMEA, germanul Steffen Ehrhardt, a lăudat, în cadrul unei conferinţe desfăşurate la Casa Poporului, performanţele deosebite ale siteului tău  – InfoTravelRomania.ro Se vorbea în termini elogioşi despre munca ta, erai number 1 in domeniu, şi totuşi… tu erai undeva la uşă în tot acest timp, ţinut în picioare pe motiv că nu mai erau locuri libere în sală. Nu ştiu câţi au observat, dar mie mi-a rămas adânc întipărită în minte scena aceea. Cum îţi explici că orice ai face, orice contribuţie în materie de know how ai avea, lumea turismului din România rămâne insensibilă?

– Nu aveam loc… Orice alt comentariu este de prisos.

Petre Dordea cu Alin Burcea

Petre Dordea cu Alin Burcea

Povestea portalului a început, însă, în 18 iunie 2002, pe la 8:00 seara. M-am dus cu siteul pe dischetă la viitorul meu asociat, şi l-am rugat să posteze online, aşa că ne-am apucat să rezervăm domeniul. Pe vremea aceea, pentru a rezerva un domeniu, ieftin, apelai la Connex, actualul Vodafone. Puteai să îţi iei un domeniu cu 3 dolari, iar proprietar era Connex. Aveai un spaţiu mic, de 10 Mb. Din păcate, noi nu am putut să luăm infotravel, pentru că… cu exact 3 luni înainte, îl rezervase un coleg de al meu de facultate. Astăzi este Paralela 45 Medias. Am schimbat totul din mers. L-am pus online. L-am lansat. Am început să postez, şi cum spaţiul era limitat, am înţeles că trebuia să îl cumpărăm. Am făcut cerere la Connex ca să aprobe cumpărarea domeniului, am făcut hostingul şi… a început să crească. Pentru mine era ca o agendă la început, deoarece  lucram într-o agenţie. Lumea a început treptat să se uite pe net. A început să crească traficul foarte mult şi a început să apară cererea pentru bannere. Lucram cu trei agenţii de turism pe atunci. La sase luni de la lansare, au început să îmi ceară factură. Până atunci se plătea cash. Am fost de acord să deschid o firmă, şi am cerut unei agenţii – Zip Travel (Dan Penciu – actual TravelMaker) să îmi facă un contract pe un an de zile, ca să pot suporta cheltuielile de înfiinţare ale unei firme. Acesta a fost începutul.  Dan a avut încredere în mine, şi apoi totul a început să meargă de la sine. Din 2002 până în 2009 totul a fost în urcare: a crescut traficul, numărul de clienţi şi cifra de afaceri.

Piaţa s-a schimbat foarte mult de-a lungul timpului. Agenţiile au început să îşi facă propriile siteuri. Şi nu unul, ci mai multe. Iar explozia Facebook/ Booking a transformat în întregime peisajul online de turism. Am avut o afacere mare şi foarte frumoasă până în 2009. Din 2009, aceasta e în scădere. Au existat trei versiuni de site – prima a rezistat până în octombrie 2012. În 2012 am schimbat designul siteului, dar a rămas la fel de basic, în html, şi versiunea aceasta a rezistat până în noiembrie 2014. De câteva luni lucrăm la o versiune responsive, în php, care va fi lansată în noiembrie 2015.
Update: se amana acesta versiune.

Petre Dordea si Mirela Matichescu - vicepresedinte ANT

Petre Dordea si Mirela Matichescu – vicepresedinte ANT

-De ceva vreme te-ai apucat de un domeniu la care nu se aştepta nimeni: evenimentele. De ce?
-Eu nu m-am apucat de evenimente ca să fac bani. Dacă vroiam să fac bani, ceream la intrare 100 euro/persoana. Totul a pornit de la o ediţie a Forumului de Incoming făcut de Innovation Travel – Traian Bădulescu şi Raluca Repanovici, în mai 2014. A fost o tentativă de forum de incoming, la care au venit nişte speakeri extraordinari, au fost discursuri extraordinare, dar în sală erau… 50 oameni. Atunci m-am dus la Traian şi i-am spus că aş vrea să fac o gală unde să dau diplome. I-am propus să facă din nou forumul, în toamnă, mi-am oferit sprijinul, dar i-am propus să-i adăugăm o gală. Cu gala aceea am început să mă ocup de evenimente. Mi-am dorit să facem Forumul de Incoming la un nivel profesional. Am primit foarte multe telefoane şi sfaturi, dar am decis să îl facem aşa cum am apreciat noi că ar fi mai bine. Am dat la rândul nostru sute de telefoane, am creat un grup de Facebook, o pagină de promovare, bannere etc. Au venit 300 persoane. Asta înseamnă cel mai mare forum de turism din România, şi primul de incoming.

Petre Dordea si Traian Badulescu

Petre Dordea si Traian Badulescu

Atunci am simţit gustul, ca să mă exprim aşa. Îmi place să fac evenimente de turism şi trebuie să merg mai departe. Am avut ambiţia să fac un eveniment separat de Traian. Aveam o problemă cu hotelierii, şi am decis să fac un seminar de turism montan în care să îi pun pe aceştia faţă în faţă cu agenţiile de turism. Am făcut un seminar de turism montan la Predeal, în 20 decembrie 2014. A ieşit foarte frumos, aşa că, în 31 ianuarie 2015, am organizat forumul de ghizi, care a fost şi mai interesant, reunind 80 participanţi din întreaga ţară. Ca idee – Forumul de incoming se face de două ori pe an, în martie şi în octombrie, cel de ghizi – o dată pe an, la sfârşitul lui ianuarie, şi seminarul de turism montan de două ori pe an. Discutăm doar despre relaţia dintre hotelieri şi agenţie. Acestea sunt cele trei evenimente pe care le organizează InfoTravelRomania. Mai facem şi infotripuri, prezentări… Ca să rezum, sunt orice, dar nu ghid. Sunt pasionat de turism!

-Ce crezi că trebuie schimbat? Ce nu îţi place în turismul românesc?
-Îmi plac oamenii serioşi, care se ţin de cuvânt.  Dacă baţi palma cu cineva, stabileşti ceva… frumos ar fi să te şi ţii de ceea ce ai stabilit. Am înţeles că în turism există întârzieri la plată, dar nu îmi place că foarte mulţi şi-au schimbat comportamentul după 2009 şi au devenit din ce în ce mai neserioşi. Nu le pasă, nu se ţin de cuvânt.

-Dacă doreşti, în final, să adresezi câteva cuvinte cititorilor noştri, eşti binevenit!
-Turismul se face din pasiune. De multe ori nu câştigi bani aşa cum ţi-ai dori. Dar.. .orice se poate. Orice faci, lumea te copiază. Dacă eu azi lansez “morcovi galbeni”, mâine o să vină cineva şi o să zică: “Hai în vacanţă cu mine, că îţi dau morcovi galbeni!”. Dacă azi, la un târg de turism, cineva oferă îngheţată, la ediţiile următoare, alte cinci agenţii vor oferi îngheţată. În turism trebuie tot timpul să te reinventezi!

InfoTravelRomania.ro

Cine suntem si ce facem? Suntem un portal de turism ce prezinta piata turistica din Romania. Facem promovare online pentru orice companie din turism. Lansat in 18 iunie 2002, ajunge intr-un an in primile 5 portaluri de turism din Romania. Reusim sa ne pastram in top 15 de 22 ani de zile. Avem o medie de 2.500 de vizitatori unici/zi (aprilie - august ajunge chiar la 4.000 de vizitatori unici/zi). Din martie 2011 avem si acest blog care a depasit deja 2.600 de articole scrise.

You may also like...