Interviu cu Eli ROMAN, realizator si prezentator Money Channel si Realitatea TV

46 Views

Eli Roman

Desi esti la baza economist, ai optat pentru cariera de jurnalist. Ce te-a determinat sa faci acest pas? Cum ai trecut din lumea presei scrise în lumea televiziunii?
Jurnalist, pentru ca la acea vreme, mai exact în 2003, mi s-a oferit aceasta oportunitate eu lucrând initial în cadrul departamentului de marketing al Grupului de Presa ‘Bursa’. Nu ma vedeam vreodata jurnalist, neavând studii în acest sens, dar scoala facuta de MAKE la ziarul Bursa cred ca a compensat, mai ales ca faceam jurnalism practic si mai putina teorie. Nu poate sa nu te prinda acest sindrom, mai ales la început de drum, conferintele, deplasarile, oamenii cu care intri în contact, presedinti de companii, banci, ministrii, etc. 3 ani am încercat sa învat cât de mult posibil despre ce înseamna a fi un jurnalist specializat pe economic.
Trecerea catre televiziune, parca a venit de la sine, odata cu deschiderea primei televiziuni de business din România, The Money Channel, în mai 2006. E altceva, daca pâna acum ce gândeai îti era la îndemâna sa scrii, acum trebuie sa vorbesti, sa spui ce gândesti, uitândute în acea gaura neagra (camera video), caci asta vedeam eu la început. si eram cam crispata, acum râd când ma uit la înregistrarile cu mine, de acum 5 ani.

Realizator si prezentator de emisiuni economice! Pare o profesie care manânca timp, necesita mai multa documentare decât pentru alte domenii. Ce presupune activitatea ta?
O profesie care te tine non stop în priza, conectat la realitatile interne dar si interna]ionale. Cu siguranta vorbim de timp special alocat documentarii si realizarii emisiunilor, pentru ca nu poti sa le stii pe toate, în profunzime. Ai acces la generalitati urmarind zilnic stirile dar asupra anumitor teme, cum ar fi spre exemplu turismul de business, e nevoie de mult decât întrebarile pe care ti le-ar adresa un profan. Sunt o fire constiincioasa, careia îi place sa aduca plus valoare emisiunilor pe care le realizez. Cum arata o zi din viata mea? Ma trezesc la 5 dimineata, asta pentru ca de jumatate de an, realizez si matinalul de la Realitatea TV. Dau buna dimineata în fiecare zi telespectatorilor RTV la ora 8 din postura de prezentator si realizator.

Unul dintre subiectele tale preferate îl constituie turismul. De unde aceasta pasiune, am putea spune?
Cui nu-i place turismul, cine n-ar vrea sa calatoreasca cât mai mult, sa ajunga în toate colturile lumii? Personal, încerc prin emisiunile a caror tematica este turismul sa aduc cât mai aproape telespectatorul de realitatile acestui domeniu, îmi place sa vad atât partea plina a paharului dar mai ales cea goala. În special a turismului autohton care nu va creste niciodata daca ne vom raporta doar la 3 luni de turism estival pe malul Marii Negre si alte 3 luni de turism montan pe Valea Prahovei. Avem o tara frumoasa, cu oameni primitori, dar asa nu ne putem vinde, mai trebuie sa si investim în infrastructura turistica, în cei care lucreaza în industria aceasta etc.

Spunem, fara nicio exagerare, ca esti unul dintre cei mai placuti, comunicativi si documentati realizatori de emisiuni cu teme economice si sociale. Din lumea turismului ai avut foarte multi interlocutori. Unul dintre ei am fost, în mod frecvent, si eu. Cum crezi ca stau liderii industriei turistice din România la capitolul comunicare? Ce le lipseste si ce aspecte bune ai remarca în cazul lor?
Face parte din meseria de jurnalist pe care mi-am însusit-o! Reprezentantii industriei turistice stiu sa vânda, la nivel individual însa. Eu personal simt nevoia unei voci mai sustinute ale liderilor din turism care sa-si adune fortele, cunostintele, strategiile la un loc, care sa arate ca le pasa de turismul autohton, de România! Sa fie un pic mai responsabili, nu doar fata de afacerile pe care le conduc ci si fata de tara noastra, de potentialul ei neexploatat la adevarata valoare.

Care este cea mai pretioasa amintire din deplasarile pe care le-ai avut? Suna imposibil sa alegi dar te rog sa încerci! Dar cea mai neplacuta?
Greu, dar voi încerca. Croaziera pe care am realizat-o pe Marea Mediterana cu ocazia lunii de miere. Este acel oras plutitor pe care fiecare dintre noi ar trebui sa ajunga macar odata în viata. Pe scurt a însemnat vizitarea a 7 orase aflate în 4 tari pe 2 continente. Este o experienta de trait, si cine stie, poate deveni printre cele mai pretioase amintiri din deplasarile pe care le-ati facut! Cea mai neplacuta, la acea vreme, a fost probabil întoarcerea dintr-un concediu pe care l-am petrecut în Croatia, pe insula Hvar, cu ocazia trecerii dintre anii 2007/2008. Sotul meu, pasionat de yachting, si-a dorit sa mergem pe Hvar datorita climei blânde si permisive pentru a ne da cu barca. La întoarcere însa, trebuie sa mentionez ca am mers cu masina proprie si cu barca pe portbagaj, deasupra pe ea, am avut parte numai de neplaceri. Sa le luam pe rând, pentru ca sunt de râs: nu aveam GPS, nu aveam cauciucuri de iarna, stergatorul din spate s-a rupt, credeam ca avem lanturi dar când colo erau fire de încarcat bateria si una peste alta de la Belgrad si pâna în Bucuresti am venit pe un viscol cumplit si a culminat cu intrarea în Capitala, unde pe anumite artere zapada depusa depasea si 30 cm.

Calatoreati împreuna cu sotul tau, Stelian Negrea, care este la rândul sau un cunoscut jurnalist în domeniul economic. Cum vedeti destinatiile turistice din punct de vedere al jurnalistilor specializati pe economic?
Poate ca vorbim de un defect profesional atunci când calatorim si ne manifestam o dubla personalitate: de turist dar si de jurnalist. Nu poti sa nu faci comparatii între costurile si calitatea serviciilor pe care le primesti în afara granitelor tarii cu cele pe care turismul autohton le ofera.

Consideri necesara presa de turism? Cine ar trebui sa o sustina, sau ce ar trebui sa „contina”?
Presa de turism are rolul ei, în special de a critica ceea ce nu se face sau punctele vulnerabile ale turismului si de a informa publicul despre situatiile “asa DA”. Sustinerea principala ar trebui sa vina din partea autoritatilor (asociatiile de profil), a MDRT, care daca nu îsi livreaza informatiile pe care le soliciti nu poti sa-ti duci la capat demersul jurnalistic. Actorii din aceasta industrie sa fie comunicativi si atunci când realizeaza ceva bun dar si atunci când mai si gresesc.

Ai deja o experienta de aproape 5 ani ca realizator TV. Cum crezi ca este la ora actuala turismul reflectat „pe sticla”. De ce crezi ca avem înca putine emisiuni tematice de turism?
Turismul „pe sticla” este tratat punctual, dar superficial. Cu exceptia câtorva emisiuni-anchete în care sunt dezbatute cu adevarat problemele turismului, sa faci emisiuni educative, informative e greu de realizat în lipsa unor imagini care sa te sustina. Publicului, viitorul turist trebuie sa-i arati destinatia, trebuie sa-i apari documentat, poate chiar sa fi mers în acea destinatie. Altfel rezonezi sau mai bine zis, altfel treci de sticla când ai explorat destinatia si vorbesti în cunostinta de cauza. Ma refer în special la jurnalistul specializat pe turism. Toate acestea necesita resursa financiara, care în aceste vremuri nu e tocmai usor de gasit.

Sa ne îndreptam acum catre latura profesionala. Cum ai „simtit” anul 2010, din punct de vedere al economiei. S-a dovedit mai rau de cât te-ai asteptat sau exact asa cum ti-ai închipuit?
Profesional, 2010 a fost un an greu pentru România, pentru români, pentru mass-media, deci si pentru mine. Nu atât de greu încât sa ma descurajeze, sa ma abata de la planurile facute initial. Marea realizare a anului 2010 a reprezentat-o cooptarea mea în echipa de jurnalisti a postului de stiri Realitatea TV.

Crezi ca este promovata eficient România ca destinatie turistica, sau mai bine zis ce ar trebui pentru a promova turismul si România?
Cât de eficient este promovata România ca destinatie turistica ne spun statisticile INS, ne spune aportul turismului în PIB etc. Departe de mine de a avea reteta succesului dar cred ca este nevoie de multe fapte si nu doar de vorbe pentru promovarea turismului si a României.

Interviu de: Traian Badulescu

InfoTravelRomania.ro

Cine suntem si ce facem? Suntem un portal de turism ce prezinta piata turistica din Romania. Facem promovare online pentru orice companie din turism. Lansat in 18 iunie 2002, ajunge intr-un an in primile 5 portaluri de turism din Romania. Reusim sa ne pastram in top 15 de 22 ani de zile. Avem o medie de 2.500 de vizitatori unici/zi (aprilie - august ajunge chiar la 4.000 de vizitatori unici/zi). Din martie 2011 avem si acest blog care a depasit deja 2.600 de articole scrise.

You may also like...