Legea 248/2005- libera circulatie
oferte ieftine Turcia, sejur ieftin Grecia, litoral Bulgaria
Acasa | Asociatii turism | Linkuri turism | Stiri | Targuri turism | Reviste turism | Hoteluri Bucuresti | Fotografii |
  Agentie turism |Asigurari medicale | Companii autocar | Companii aeriene | Spatiul Schengen | Pasaport |
  Facultati turism | Cursuri turism | Bibliografie | Birouri turism | Centre de informare | Manifestari/expo | Chestionar
| Contact
Litoral 2016 Grecia| Oferte litoral 2016 Grecia | Oferte litoral 2014 Romania| Cazare litoral Romania
vrem un like! blog INFOTRAVELROMANIA Twitter InfoTravelRomania YouTube InfoTravelRomania
 
   
 

Libera circulatie a romanilor in strainatate
La sfarsitul lunii, pe 29.01.2006, urmeaza sa intre in vigoare Legea nr. 248 din 20 iulie 2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate. Aceasta lege reglementeaza drepturile si obligatiile cetatenilor romani care calatoresc in straina-tate, obligatiile autoritatilor romane in raport cu aceste persoane.

Se instituie distinctii clare intre suspendarea temporara a acestui drept si modalitatile de limitare a exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate, respectiv restrangerea temporara a exercita-rii dreptului in anumite state si perioade de timp.

Sunt reglementate in mod expres situatiile in care poate fi limitata exercitarea dreptului la libera circulatie in strainatate, competenta instituirii unor asemenea masuri revenind numai instantelor de judecata.

Aceasta lege abroga actele normative referitoare la regimul pasapoartelor, printre care si dispozitiile controversatei Ordonante nr. 28/2005. Ordonanta nr. 28 din 21 iulie 2005 a produs un imens scandal in vara anului trecut, intrucat prevede suspendarea pasapoartelor celor care au depasit termenul legal de sedere in strainatate.

Odata cu intrarea in vigoare a Legii privind regimul liberei circulatii, dispozitiile referitoare la regimul pasapoartelor vor fi abrogate si, odata cu acestea, dispozitiile privind suspendarea pasapoartelor pentru depasirea termenului legal de sedere in strainatate.
Sursa: http://www.hotnews.ro/articol_40163-Legi-vechi-care-intra-in-vigoare-in-2006.htm


Resursa ta de Drept: Legea 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate
Legea 248/2005 privind regimul liberei circulatii a cetatenilor romani in strainatate, publicata in M. Of. partea I nr. 682/29.07.2005

Capitolul I - Dispozitii generale


Art. 1
Prezenta lege stabileste conditiile in care cetatenii romani isi pot exercita dreptul la libera circulatie in strainatate, precum si limitele exercitarii acestui drept.

Art. 2
(1) Cetatenilor romani care indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege le este garantat dreptul de a calatori in strainatate, de a emigra si de a reveni oricand in tara. Nici o autoritate romana nu ii poate interzice, in nici o situatie, unui cetatean roman sa se reintoarca pe teritoriul Romaniei.
(2) Cetatenii romani minori pot calatori in strainatate numai insotiti, cu acordul parintilor ori al reprezentantilor legali, in conditiile prezentei legi. In sensul prezentei legi, prin reprezentant legal se intelege persoana desemnata, potrivit legii, sa exercite drepturile si sa indeplineasca obligatiile parintesti fata de minor.

Art. 3
(1) Limitarea exercitarii dreptului cetatenilor romani la libera circulatie in strainatate se poate face numai temporar, in cazurile si in conditiile prevazute in prezenta lege, si consta in suspendarea sau, dupa caz, restrangerea exercitarii acestui drept.
(2) Suspendarea exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate reprezinta interdictia temporara de parasire a teritoriului Romaniei, instituita de drept sau, dupa caz, de catre autoritatile competente, in conditiile prezentei legi. Aceasta masura are caracter individual, cu exceptia situatiilor in care este instituita prin lege speciala, in cazul aparitiei unor situatii de natura sa o justifice in raport cu necesitatea asigurarii apararii tarii sau a securitatii nationale.
(3) Restrangerea exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate reprezinta interdictia temporara de a calatori in anumite state, dispusa de autoritatile competente romane, in conditiile prezentei legi.
(4) Autoritatile competente au obligatia sa informeze in scris, in conditiile prezentei legi, persoana impotriva careia s-a instituit o masura de limitare a exercitarii dreptului de libera circulatie, asupra motivelor care au determinat aceasta masura, precum si asupra perioadei pentru care s-a limitat exercitiul acestui drept.

Art. 4
(1) Pe perioada sederii in strainatate orice cetatean roman are dreptul la asistenta si protectie din partea misiunilor diplomatice, precum si a oficiilor consulare ale Romaniei.
(2) Misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei din strainatate au obligatia sa acorde sprijin si asistenta, in conditiile legii, cu sprijinul institutiilor competente din tara, cetatenilor romani aflati in dificultate sau care solicita ajutorul in vederea intoarcerii in tara, precum si de a intreprinde toate demersurile necesare pentru informarea cetatenilor romani asupra aparitiei unor situatii de natura sa le puna in pericol siguranta ori sanatatea.
(3) Pe baza informatiilor furnizate de Ministerul Afacerilor Externe, organele politiei de frontiera sunt obligate sa ii informeze pe cetatenii romani care urmeaza sa calatoreasca in strainatate asupra aparitiei, pe teritoriile statelor de tranzit si de destinatie, a unor situatii de natura sa le puna in pericol siguranta ori sanatatea.

Art. 5
Pe perioada sederii lor in strainatate, cetatenii romani au urmatoarele obligatii:
a) sa respecte legislatia Romaniei si sa nu desfasoare activitati de natura sa compromita imaginea Romaniei ori care sa contravina obligatiilor asumate de Romania prin documente internationale;
b) sa respecte legislatia statului in care se afla, precum si scopul pentru care li s-a acordat dreptul de a intra si, dupa caz, de a ramane pe teritoriul statului respectiv, in conditiile stabilite prin legislatia acestuia sau prin documentele internationale incheiate cu Romania;
c) sa depuna toate diligentele in vederea acordarii de ajutor cetatenilor romani aflati in dificultate pe teritoriul statului pe care se afla, informand cu privire la astfel de situatii misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei din statul respectiv;
d) in cazul stabilirii resedintei sau a domiciliului in strainatate, sa informeze cea mai apropiata misiune diplomatica sau oficiu consular al Romaniei;
e) sa informeze cea mai apropiata misiune diplomatica sau oficiu consular al Romaniei cu privire la orice schimbare intervenita in starea lor civila.


Capitolul II - Documente de calatorie in strainatate


Sectiunea 1 - Tipuri de documente de calatorie


Art. 6
(1) Tipurile de documente de calatorie pe baza carora cetatenii romani pot calatori in strainatate, eliberate in conditiile prezentei legi, sunt urmatoarele:
a) pasaport diplomatic;
b) pasaport de serviciu;
c) pasaport simplu;
d) titlu de calatorie.
(2) Documentele de calatorie prevazute la alin. (1) sunt proprietatea statului roman si fac dovada, in fata autoritatilor romane si straine, a identitatii, cetateniei, calitatii, precum si a dreptului titularului de a calatori in strainatate.
(3) Cetatenii romani pot calatori in strainatate si in baza altor documente stabilite prin acordurile internationale la care Romania sau, dupa caz, Guvernul Romaniei este parte.
(4) Procedura depunerii si solutionarii cererilor pentru eliberarea documentelor de calatorie in strainatate, actele care trebuie prezentate de solicitanti la depunerea cererilor, precum si termenele in care se solutioneaza acestea se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

Art. 7
Forma si continutul documentelor de calatorie prevazute la art. 6 alin. (1) se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei si Internelor si a Ministerului Afacerilor Externe.

Sectiunea 2 - Pasaportul diplomatic


Art. 8
(1) Pasaportul diplomatic este documentul de calatorie care se elibereaza de Ministerul Afacerilor Externe, in conditiile prezentei legi, urmatoarelor categorii de persoane, in scopul facilitarii reprezentarii de catre acestea a intereselor statului roman in strainatate:
a) presedintele Romaniei;
b) presedintele Senatului si presedintele Camerei Deputatilor;
c) membrii Senatului si membrii Camerei Deputatilor;
d) primul-ministru, membrii Guvernului si persoanele asimilate ministrilor;
e) presedintele si judecatorii Curtii Constitutionale;
f) avocatul poporului si adjunctii acestuia;
g) presedintele si vicepresedintii Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
h) membrii Consiliului Superior al Magistraturii si judecatorii Inaltei Curti de Casatie si Justitie;
i) presedintele si vicepresedintii Curtii de Conturi;
j) procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, procurorul general financiar al Curtii de Conturi si adjunctii acestora;
k) presedintele si presedintii de sectie ai Consiliului Legislativ;
l) guvernatorul si viceguvernatorii Bancii Nationale a Romaniei;
m) presedintele si vicepresedintii Academiei Romane;
n) patriarhul, cardinalul, mitropolitii si sefii cultelor din Romania, recunoscute de stat;
o) secretarii de stat si persoanele asimilate acestora;
p) functionarii cu grad diplomatic si persoanele care isi desfasoara activitatea in Ministerul Afacerilor Externe, prin detasare de la alte institutii, pe functii corespunzatoare functionarilor cu grad diplomatic;
q) functionarii cu grad consular si persoanele care isi desfasoara activitatea in Ministerul Afacerilor Externe, prin detasare de la alte institutii, pe functii corespunzatoare functionarilor cu grad consular;
r) atasatii militari si atasatii de afaceri interne, adjunctii acestora, precum si functionarii superiori din organizatiile internationale si interguvernamentale;
s) curierii diplomatici;
t) sotul, sotia si copiii minori ai persoanelor prevazute la lit. a)-r);
u) persoanele trimise in misiune oficiala in strainatate, pentru sustinerea unor interese nationale, pe baza de mandat si pe durata acestuia, cu aprobarea ministrului afacerilor externe;
v) fostii sefi ai statului roman, fostii presedinti ai Senatului si Camerei Deputatilor si fostii prim-ministri.
(2) Pasapoartele diplomatice se elibereaza persoanelor prevazute la alin. (1), dupa cum urmeaza:
a) la inceputul mandatului cu care au fost investiti, in cazul celor prevazute la alin. (1) lit. a), b), d), e), g), i), j), l) si m);
b) inaintea primei deplasari care necesita utilizarea pasaportului diplomatic, in cazul celorlalte persoane prevazute la alin. (1).

Art. 9
(1) Pasapoartele diplomatice se elibereaza de Ministerul Afacerilor Externe, prin structura sa specializata, la solicitarea institutiilor sau a autoritatilor publice interesate, care vor preciza scopul si calitatea in care titularii urmeaza sa se deplaseze in strainatate pe baza acestor documente de calatorie.
(2) In cazul in care structura specializata din cadrul Ministerului Afacerilor Externe constata ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 8, poate refuza eliberarea pasaportului diplomatic, informand in acest sens institutia solicitanta.

Art. 10
(1) Pasapoartele diplomatice se elibereaza, de regula, cu o valabilitate de 5 ani, care poate fi prelungita o singura data, fara a se putea depasi 10 ani de la data emiterii.
(2) In cazul persoanelor prevazute la art. 8 alin. (1) lit. c), o)-r) si u), pasapoartele diplomatice se pot elibera si pentru o perioada solicitata de institutiile din care acestea fac parte, fara a se putea depasi perioada maxima prevazuta la alin. (1).

Art. 11
(1) Titularii pasapoartelor diplomatice sunt obligati sa le predea institutiei din care fac parte, dupa cum urmeaza:
a) persoanele prevazute la art. 8 alin. (1) lit. e), g), i), j), l) si m), la incheierea mandatului cu care au fost investite;
b) persoanele prevazute la art. 8 alin. (1) lit. f), h), k) si n), in termen de 5 zile de la intoarcerea din deplasarea in strainatate care a determinat necesitatea folosirii pasaportului diplomatic.
(2) Persoanele prevazute la art. 8 alin. (1) lit. u) sunt obligate sa predea pasaportul diplomatic la Ministerul Afacerilor Externe, in termen de 5 zile de la intoarcerea din deplasarea in strainatate care a determinat necesitatea folosirii pasaportului diplomatic.
(3) La incetarea calitatii prevazute la art. 8 alin. (1), institutia din cadrul careia face parte titularul are obligatia sa predea documentul Ministerului Afacerilor Externe, in vederea anularii.

Sectiunea 3 - Pasaportul de serviciu


Art. 12
Pasaportul de serviciu este documentul de calatorie care se elibereaza de Ministerul Afacerilor Externe, in conditiile prezentei legi, urmatoarelor categorii de persoane:
a) magistratilor, cand calatoresc in misiuni oficiale;
b) prefectilor si subprefectilor, presedintilor si vicepresedintilor consiliilor judetene, primarilor municipiilor, oraselor si sectoarelor municipiului Bucuresti, cand calatoresc in misiuni oficiale;
c) functionarilor din aparatul central al administratiei publice si ai Parlamentului, cand calatoresc in misiuni oficiale;
d) personalului tehnico-administrativ si de serviciu al misiunilor diplomatice, al oficiilor consulare, al reprezentantelor permanente pe langa organizatiile internationale, lectorilor trimisi in misiune de Ministerul Educatiei si Cercetarii, precum si sotului, sotiei si copiilor minori ai acestora;
e) presedintilor si vicepresedintilor organizatiilor si asociatiilor profesionale la nivel national, legal constituite, cand calatoresc in misiuni oficiale;
f) presedintilor organizatiilor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale, legal constituite, membre ale Consiliului Minoritatilor Nationale, cand se deplaseaza in strainatate in interes de serviciu;
g) altor persoane, cu aprobarea ministrului afacerilor externe, cand calatoresc in strainatate in misiuni oficiale.

Art. 13
(1) Pasapoartele de serviciu se elibereaza de Ministerul Afacerilor Externe, prin structura sa specializata, la solicitarea institutiilor, autoritatilor publice sau organizatiilor interesate, care vor preciza scopul si calitatea in care titularii urmeaza sa se deplaseze in strainatate in baza acestor documente de calatorie.
(2) Pasapoartele de serviciu se elibereaza cu o valabilitate de 5 ani, care poate fi prelungita o singura data, fara a se putea depasi 10 ani de la data emiterii.

Art. 14
(1) Pasapoartele de serviciu pot fi folosite de titularii acestora numai atunci cand se deplaseaza in strainatate in calitate oficiala, in interesul autoritatii sau institutiei publice din care face parte.
(2) In termen de 5 zile de la intoarcerea in tara, titularul are obligatia de a preda pasaportul de serviciu, spre pastrare, la autoritatea sau institutia publica din care face parte. Pe cale de exceptie, seful autoritatii sau institutiei publice poate dispune ca pasaportul de serviciu sa ramana in posesia titularului atunci cand acesta, prin natura activitatii desfasurate, se deplaseaza frecvent in strainatate, cu conditia ca perioada de sedere pe teritoriul Romaniei, intre doua deplasari, sa nu depaseasca 30 de zile.
(3) La incetarea calitatii prevazute la art. 12, autoritatea sau institutia din cadrul careia face parte titularul are obligatia sa predea pasaportul de serviciu Ministerului Afacerilor Externe, in vederea anularii.

Sectiunea 4 - Pasaportul simplu


Art. 15
(1) Pasaportul simplu se elibereaza, la cerere, cetatenilor romani care indeplinesc conditiile prevazute de prezenta lege si nu se afla in una dintre situatiile de suspendare a dreptului de a calatori in strainatate.
(2) Cererile pentru eliberarea pasapoartelor simple se depun personal de catre solicitanti, in tara, la serviciile publice comunitare pentru evidenta persoanelor ori la serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, in a caror raza de competenta au domiciliul sau, dupa caz, resedinta, iar in strainatate, la misiunile diplomatice si oficiile consulare ale Romaniei.
(3) Persoanele care, din motive obiective, nu se pot prezenta personal la serviciile publice comunitare pot depune cererile prin mandatar, cu procura speciala, autentificata in tara de notarul public, iar in strainatate de misiunile diplomatice sau de oficiile consulare ale Romaniei.
(4) Eliberarea pasapoartelor simple este supusa taxelor consulare prevazute de lege.
(5) In situatia in care titularul constata faptul ca datele de identitate inscrise in pasaport sunt incomplete sau inexacte, trebuie sa sesizeze autoritatea emitenta, care este obligata sa ii elibereze un nou document. In acest caz, eliberarea noului pasaport nu este supusa taxelor prevazute la alin. (4).

Art. 16
(1) Cetatenii romani nu pot detine in acelasi timp decat cate un singur pasaport simplu valabil, cu exceptia cazurilor care justifica detinerea simultana a doua sau mai multe pasapoarte, stabilite prin ordin al ministrului administratiei si internelor.
(2) Cetatenii romani care sunt titulari ai mai multor pasapoarte valabile, in conditiile prezentei legi, au obligatia ca, in termen de 15 zile de la incetarea cazurilor prevazute la alin. (1), sa predea autoritatilor competente pasapoartele detinute suplimentar.
(3) Ordinul ministrului administratiei si internelor prevazut la alin. (1) se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 17
(1) Minorilor cetateni romani, care nu se afla in una dintre situatiile de suspendare a exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate, li se elibereaza pasapoarte simple in urmatoarele conditii:
a) in cazul minorului care nu a implinit varsta de 14 ani, numai la cererea ambilor parinti, a parintelui supravietuitor, a parintelui caruia i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila sau, dupa caz, a reprezentantului legal;
b) in cazul minorului care a implinit varsta de 14 ani, la cererea acestuia, numai cu acordul ambilor parinti, a parintelui supravietuitor, a parintelui caruia i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila sau, dupa caz, a reprezentantului legal.
(2) Minorii cetateni romani, care nu au implinit varsta de 14 ani, pot fi inclusi in pasapoartele ambilor parinti sau, dupa caz, in pasaportul unuia dintre parinti, in conditiile prevazute la alin. (1) lit. a). In cazul in care minorul este titular al unui pasaport simplu, acesta poate fi anulat la solicitarea parintelui, concomitent cu efectuarea mentiunii privind includerea in pasaportul acestuia.
(3) In situatia in care se solicita, in conformitate cu alin. (1) si (2), eliberarea unui pasaport pentru un minor sau, dupa caz, includerea minorului in pasaportul unui parinte si nu exista, daca legea o cere, acordul celuilalt parinte, autoritatile responsabile cu emiterea pasapoartelor simple procedeaza dupa cum urmeaza:
a) daca solicitantul argumenteaza necesitatea eliberarii sau includerii prin faptul ca minorul urmeaza sa se deplaseze in strainatate pentru a urma un tratament medical fara de care viata sau sanatatea ii este pusa in pericol, prezentand documente doveditoare in acest sens, emise ori avizate de autoritatile medicale romane, vor elibera pasaportul sau, dupa caz, vor include minorul in pasaportul parintelui solicitant;
b) daca solicitantul argumenteaza necesitatea eliberarii sau includerii prin faptul ca minorul urmeaza sa se deplaseze in strainatate pentru studii ori pentru a participa la concursuri oficiale, prezentand documente doveditoare in acest sens, vor elibera pasaportul sau, dupa caz, vor include minorul in pasaportul parintelui solicitant numai cu avizul Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, emis in conditiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(4) In cazul minorului care a implinit varsta de 14 ani si care se afla in situatia prevazuta la alin. (3) lit. a), dar care nu prezinta acordul nici unuia dintre parinti, autoritatile competente vor emite pasaportul numai cu avizul Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, emis in conditiile stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.
(5) Daca pasaportul a fost emis de autoritatile competente in conditiile prevazute la alin. (3) si (4), acestea au obligatia de a-i informa parintii, concomitent sau de indata ce este posibil.
(6) Emiterea pasaportului pentru minor sau, dupa caz, includerea acestuia in pasaportul unuia dintre parinti, in situatia in care exista neintelegeri intre acestia cu privire la exprimarea acordului, cu exceptia situatiilor prevazute la alin. (3) si (4), se efectueaza numai dupa solutionarea neintelegerilor de catre instanta de judecata, in conditiile legii.

Art. 18
(1) Valabilitatea pasapoartelor simple este stabilita dupa cum urmeaza:
a) 3 ani pentru persoanele care nu au implinit 14 ani;
b) 5 ani pentru persoanele cu varsta cuprinsa intre 14 si 25 de ani;
c) 10 ani pentru persoanele care au implinit varsta de 25 de ani.
(2) Pentru minorii care nu au implinit varsta de 14 ani, pasapoartele se pot elibera cu o valabilitate solicitata de parinti sau, dupa caz, de reprezentantii legali, fara a se putea depasi valabilitatea maxima prevazuta la alin. (1) lit. a).
(3) Pentru minorii care au implinit varsta de 14 ani, pasapoartele se pot elibera, la cererea parintilor, cu o valabilitate mai mica decat cea prevazuta la alin. (1) lit. b), cu conditia sa nu depaseasca data la care titularul implineste varsta de 18 ani.
(4) Valabilitatea pasapoartelor simple inceteaza de drept la data la care se constata de catre autoritatile competente faptul ca sunt deteriorate ori distruse sau, dupa caz, existenta in continutul acestora a unor stersaturi ori modificari operate fara drept.

Art. 19
(1) Valabilitatea mentiunii privind inscrierea minorilor in pasaportul parintelui este de 3 ani, dar nu mai mare decat valabilitatea pasaportului, precum si decat perioada ramasa pana la implinirea varstei de 14 ani de catre acestia.
(2) In situatiile prevazute la art. 18 alin. (4), valabilitatea mentiunii privind inscrierea minorilor in pasaportul parintelui inceteaza de drept odata cu cea a pasaportului.

Art. 20
(1) Pasapoartele simple se pastreaza de catre titulari, care au obligatia de a nu le instraina, cu exceptia situatiilor in care documentele se retin de autoritatile competente sau se depun la misiunile diplomatice ori oficiile consulare straine, in vederea aplicarii vizei.
(2) Pasapoartele simple ale minorilor care nu au implinit varsta de 14 ani se pastreaza de catre parintii acestora, reprezentantii legali sau, dupa caz, de catre insotitori, atunci cand minorii se deplaseaza in strainatate impreuna cu alte persoane, in conditiile prezentei legi.
(3) Pasapoartele simple pot fi retinute numai de catre organele de politie, autoritatile judiciare, misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei din strainatate, serviciile publice comunitare pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, precum si cele pentru evidenta persoanelor, doar in cazul in care situatia o impune, pentru exercitarea atributiilor specifice prevazute de lege. In aceste situatii autoritatile care retin pasapoartele au obligatia sa elibereze titularului o dovada care sa ateste faptul ca pasaportul a fost retinut, precum si motivele care au stat la baza acestei masuri.
(4) Persoanele prevazute la alin. (1) si (2) au obligatia de a pastra pasapoartele in conditii care sa nu implice riscul deteriorarii, distrugerii sau pierderii acestora.

Art. 21
(1) Daca in urma depunerii cererii pentru eliberarea pasaportului sau, dupa caz, pentru includerea minorilor in pasaportul parintelui se constata faptul ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute de lege in acest sens, solicitantului i se respinge cererea.
(2) Decizia de respingere a cererii, precum si motivele care au stat la baza acesteia se comunica solicitantului in scris, in termenul stabilit pentru solutionarea cererii.
(3) Decizia de respingere a cererii este supusa controlului judecatoresc, potrivit Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.

Sectiunea 5 - Titlul de calatorie


Art. 22
Titlul de calatorie este documentul care se elibereaza de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei cetatenilor romani aflati in strainatate, care nu mai poseda document de calatorie valabil, pentru ca titularul sa isi poata continua calatoria, reglementa sederea ori pentru a se intoarce in tara.

Art. 23
Titlul de calatorie se elibereaza cu valabilitatea de cel mult un an. Valabilitatea titlului de calatorie inceteaza de drept la data intrarii titularului in Romania.

Art. 24
Prevederile art. 20 referitoare la obligatia neinstrainarii si conditiile pastrarii pasapoartelor simple se aplica in mod corespunzator si in cazul titlurilor de calatorie.

Sectiunea 6 - Pierderea, distrugerea si furtul documentelor de calatorie


Art. 25
(1) Pierderea documentelor de calatorie se declara de catre titular la cea mai apropiata unitate de politie sau la autoritatea care l-a eliberat, iar in strainatate, la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei.
(2) Distrugerea documentului de calatorie se declara, in cazul pasaportului simplu, de catre titular la autoritatea competenta, cu ocazia solicitarii eliberarii unui nou pasaport.
(3) Furtul documentului de calatorie se declara de catre titular la cea mai apropiata unitate de politie din tara sau, dupa caz, de pe teritoriul statului in care s-a produs evenimentul, solicitand eliberarea unei adeverinte care sa ateste declararea evenimentului respectiv.
(4) In cazul pierderii, distrugerii sau furtului pasapoartelor diplomatice si de serviciu, titularul are intotdeauna obligatia de a informa de indata Ministerul Afacerilor Externe sau, dupa caz, institutia din care face parte.
(5) Organele de politie romane sesizate in legatura cu pierderea sau furtul documentului de calatorie sunt obligate sa elibereze titularului o adeverinta care sa ateste declararea evenimentului respectiv.

Art. 26
(1) Documentele de calatorie gasite, precum si cele care au apartinut persoanelor decedate se predau autoritatii emitente sau celei mai apropiate unitati de politie, care are obligatia de a le transmite autoritatii emitente.
(2) Documentele de calatorie declarate pierdute sau furate, recuperate de autoritatile emitente, pot fi restituite titularilor, daca mai sunt valabile si daca nu li s-au eliberat noi documente in locul acestora, in conditiile prezentei legi.

Art. 27
(1) Autoritatile competente pot elibera, la cerere, noi documente de calatorie in locul celor declarate distruse, pierdute sau furate si care nu au fost recuperate, numai daca evenimentul a fost declarat de titular in conditiile prevazute la art. 25.
(2) In cazul in care titularul unui document de calatorie, eliberat in conditiile prevazute la alin. (1), gaseste documentul declarat pierdut sau furat, are obligatia de a nu-l folosi si de a-l depune de indata la autoritatea emitenta ori, dupa caz, la institutia din care face parte.
(3) Documentul declarat pierdut sau furat, gasit de titular dupa ce a declarat evenimentul in conditiile prevazute la art. 25, dar inainte de a i se elibera un nou document, poate fi folosit in continuare, in conditiile prezentei legi, numai dupa ce informeaza autoritatea emitenta cu privire la gasirea acestuia.


Capitolul III - Exercitarea dreptului la libera circulatie in strainatate


Sectiunea 1 - Conditiile exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate de catre cetatenii romani


Art. 28
(1) Organele politiei de frontiera permit cetatenilor romani care au implinit varsta de 18 ani si minorilor casatoriti in conditiile legii, care sunt titulari de documente de calatorie valabile, sa iasa de pe teritoriul Romaniei, daca nu se afla in una dintre situatiile de limitare a exercitarii deptului la libera circulatie in strainatate.
(2) Cetatenilor romani impotriva carora s-a dispus masura restrangerii exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate li se poate permite iesirea din Romania numai daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) declara ca nu calatoresc in statul/statele cu privire la care s-a instituit aceasta masura;
b) din documentele de transport nu rezulta faptul ca urmeaza sa calatoreasca in statul/statele cu privire la care s-a instituit aceasta masura;
c) punctul de trecere a frontierei in care se prezinta nu este unul situat la frontiera comuna cu statul cu privire la care s-a instituit aceasta masura.
(3) In cazul in care se permite iesirea din Romania in conditiile prevazute la alin. (2), cetateanului roman i se pune in vedere de catre organele politiei de frontiera faptul ca, pe perioada deplasarii in strainatate, nu are dreptul sa calatoreasca in statul/statele cu privire la care s-a instituit masura restrangerii exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate, pe perioada pentru care s-a dispus aceasta restrangere.
(4) Prevederile alin. (2) referitoare la situatiile in care se permite iesirea din Romania a cetateanului roman impotriva caruia s-a dispus masura restrangerii exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate nu se aplica persoanelor care se legitimeaza in punctul de trecere a frontierei cu pasaport diplomatic sau de serviciu, cu exceptia cazurilor prevazute la art. 40 lit. a)-c).
(5) Titularul pasaportului simplu impotriva caruia s-a dispus masura restrangerii exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate poate calatori in statul/statele cu privire la care s-a instituit aceasta masura numai in situatii exceptionale, determinate de motive obiective care necesita prezenta acestuia in statul respectiv, stabilite prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

Art. 29
(1) La intoarcerea pe teritoriul Romaniei, cetatenii romani au obligatia sa prezinte organelor politiei de frontiera documentele de calatorie in strainatate valabile, emise de autoritatile competente romane din tara sau din strainatate.
(2) Organele politiei de frontiera pot permite intrarea pe teritoriul Romaniei a cetateanului roman care se legitimeaza cu un document de calatorie emis de autoritatile competente romane, a carui valabilitate a incetat, numai dupa efectuarea verificarilor corespunzatoare in evidentele specifice, cu privire la identitatea si cetatenia titularului. In acest caz durata verificarilor efectuate nu poate depasi 24 de ore din momentul prezentarii solicitantului in punctul de trecere a frontierei.
(3) In cazul in care persoana care se prezinta in punctul de trecere a frontierei pentru a intra pe teritoriul Romaniei declara ca este cetatean roman, dar nu poseda documente eliberate de autoritatile romane, valabile sau expirate, care sa ateste identitatea acesteia, organele politiei de frontiera efectueaza in cel mai scurt timp posibil verificarile necesare pentru stabilirea identitatii si cetateniei persoanei respective.
(4) In situatia in care persoana prevazuta la alin. (3) este titulara a unui document de calatorie eliberat de un alt stat si indeplineste conditiile de intrare pe teritoriul Romaniei, potrivit legii, organele politiei de frontiera permit intrarea acesteia in tara, in calitate de strain, si o indruma totodata sa se adreseze Directiei Generale de Pasapoarte din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, pentru clarificarea situatiei privind cetatenia romana.
(5) Organele politiei de frontiera sunt obligate sa permita intrarea pe teritoriul Romaniei persoanelor prevazute la alin. (2) si (3), de indata ce stabilesc identitatea acestora, precum si faptul ca sunt cetateni romani.
(6) In cazurile prevazute la alin. (2) si (3), in functie de intervalul de timp necesar pentru efectuarea verificarilor corespunzatoare de catre organele politiei de frontiera, persoana poate fi cazata, cu acordul acesteia, intr-un spatiu special amenajat in incinta punctului de trecere a frontierei, pus la dispozitie de administratorul acestuia.

Art. 30
(1) Organele politiei de frontiera permit iesirea din tara a cetatenilor romani minori numai daca sunt insotiti de o persoana fizica majora, in urmatoarele cazuri:
a) minorului care este inscris in documentele de calatorie ale ambilor parinti sau, dupa caz, este titular al unui document de calatorie individual si calatoreste in strainatate insotit de acestia i se permite iesirea in aceleasi conditii si impreuna cu acestia;
b) minorului care este inscris in pasaportul unui parinte si calatoreste in strainatate impreuna cu acesta sau, dupa caz, este titular al unui pasaport individual si calatoreste impreuna cu unul dintre parinti i se permite iesirea in aceleasi conditii si impreuna cu acesta numai daca parintele insotitor prezinta o declaratie a celuilalt parinte, din care sa rezulte acordul acestuia cu privire la efectuarea calatoriei respective in statul sau in statele de destinatie, precum si cu privire la perioada acesteia sau, dupa caz, face dovada decesului celuilalt parinte;
c) minorului care este inscris in pasaportul unui parinte si calatoreste in strainatate impreuna cu acesta sau, dupa caz, este titular al unui pasaport individual si calatoreste impreuna cu unul dintre parinti i se permite iesirea in aceleasi conditii si impreuna cu acesta, fara a mai fi necesara declaratia celuilalt parinte, numai daca parintele insotitor face dovada faptului ca minorul i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila;
d) minorului care este titular al unui pasaport individual si calatoreste insotit de o alta persoana fizica majora i se permite iesirea in aceleasi conditii si impreuna cu aceasta numai daca persoana insotitoare prezinta o declaratie a ambilor parinti sau, dupa caz, a parintelui caruia minorul i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila, a parintelui supravietuitor ori a reprezentantului sau legal, care sa cuprinda acordul acestora cu privire la efectuarea calatoriei respective de catre minor, la statul sau statele de destinatie, la perioada in care urmeaza sa se desfasoare calatoria, precum si datele de identitate ale insotitorului respectiv.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) lit. b)-d) nu este necesara declaratia parintelui decazut din drepturile parintesti sau, dupa caz, declarat disparut, in conditiile legii, daca insotitorul face dovada in acest sens, cu exceptia cazului in care ambii parinti se afla in aceasta situatie, cand este obligatorie declaratia reprezentantului legal al minorului.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (1) lit. b)-d), organele politiei de frontiera permit iesirea din Romania a minorilor insotiti, numai in urmatoarele situatii:
a) in cazul in care insotitorul argumenteaza necesitatea calatoriei in strainatate prin faptul ca minorul urmeaza sa beneficieze de un tratament medical care nu este posibil pe teritoriul Romaniei si fara de care viata sau sanatatea ii este pusa in mod grav in pericol, cu conditia sa prezinte documente doveditoare in acest sens, emise sau avizate de autoritatile medicale romane, din care sa rezulte perioada si statul sau statele in care urmeaza sa se acorde tratamentul medical respectiv, chiar daca nu exista acordul ambilor parinti, al celuilalt parinte, al parintelui supravietuitor sau al reprezentantului legal;
b) in cazul in care insotitorul argumenteaza necesitatea calatoriei in strainatate prin faptul ca minorul se deplaseaza pentru studii sau concursuri oficiale, cu conditia sa prezinte documente doveditoare in acest sens, din care sa rezulte perioada si statul sau statele in care se vor desfasura aceste studii sau concursuri, precum si avizul Autoritatii Nationale pentru Protectia Drepturilor Copilului, emis in conditiile prevazute in normele metodologice, chiar daca nu exista acordul celuilalt parinte.
(4) Pe langa informatiile prevazute la alin. (1) lit. d), declaratia parintilor, a parintelui caruia minorul i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila, a parintelui supravietuitor sau a reprezentantului legal, dupa caz, trebuie sa cuprinda si urmatoarele mentiuni:
a) scopul deplasarii;
b) ruta urmata pana in statul de destinatie;
c) indicarea faptului daca minorul urmeaza sa ramana in statul de destinatie, caz in care trebuie mentionata persoana careia urmeaza a-i fi incredintat minorul, sau daca urmeaza sa se reintoarca impreuna cu un insotitor, ale carui date de identitate trebuie indicate, in cazul in care acesta este o alta persoana decat cea cu care iese din Romania.
(5) Poate avea calitatea de insotitor si o persoana anume desemnata din cadrul unei societati comerciale autorizate, in conditiile legii, sa desfasoare activitati de transport international de persoane.
(6) Organele politiei de frontiera vor permite iesirea din Romania a minorilor insotiti numai daca se constata ca se respecta informatiile prevazute la alin. (1) lit. b) si c) si la alin. (4), referitoare la insotitor, perioada deplasarii si ruta care trebuie urmata, iar in situatiile prevazute la alin. (3), daca se constata ca ruta aleasa pentru deplasare si momentul prezentarii la iesirea din tara se justifica in raport cu destinatia, respectiv cu perioada deplasarii.
(7) Declaratiile prevazute la alin. (1) lit. b)-d) trebuie redactate in doua exemplare si trebuie sa fie autentificate in tara de notarul public, iar in strainatate, de misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale Romaniei ori, daca au fost date in fata autoritatilor straine, sa indeplineasca conditiile de supralegalizare prevazute de lege sau sa aiba aplicata apostila conform Conventiei cu privire la suprimarea cerintei supralegalizarii actelor oficiale straine, adoptata la Haga la 5 octombrie 1961, la care Romania a aderat prin Ordonanta Guvernului nr. 66/1999, aprobata prin Legea nr. 52/2000, cu modificarile ulterioare. Un exemplar al declaratiei se pastreaza de catre insotitor, iar al doilea exemplar insoteste pasaportul minorului.

Art. 31
(1) In situatia in care organele politiei de frontiera constata ca nu sunt indeplinite conditiile prevazute de prezenta lege pentru ca minorul sa iasa din Romania, vor intrerupe calatoria acestuia. Daca minorul nu este insotit de cel putin unul dintre parinti, vor proceda la informarea imediata a acestora, punandu-le in vedere sa il preia de indata ce este posibil. In cazul in care nu este posibila informarea parintilor, organele politiei de frontiera vor anunta de indata Autoritatea Nationala pentru Protectia Drepturilor Copilului, care va initia procedura aplicabila minorilor neinsotiti, potrivit legii.
(2) Organele politiei de frontiera vor intrerupe, de asemenea, calatoria minorului, chiar daca sunt indeplinite conditiile prevazute la art. 30, in urmatoarele situatii:
a) insotitorul este cetatean strain si nu face dovada faptului ca are dreptul sa se reintoarca in Romania, desi in declaratia parintilor sau, dupa caz, a reprezentantului legal se mentioneaza ca minorul se va reintoarce impreuna cu acelasi insotitor;
b) insotitorul a savarsit anterior una dintre infractiunile urmatoare, cu exceptia cazului in care a fost reabilitat pentru aceasta infractiune:
1. omor, omor calificat, omor deosebit de grav;
2. infractiuni privitoare la viata sexuala;
3. cersetorie;
4. lipsire de libertate in mod ilegal;
5. sclavie;
6. prostitutie;
7. proxenetism;
8. infractiuni privind traficul de droguri sau precursori;
9. infractiuni privind traficul de persoane si infractiuni in legatura cu traficul de persoane;
10. trafic de migranti;
11. trafic de tesuturi sau organe umane;
12. infractiuni de terorism;
c) insotitorul este cetatean strain si paraseste teritoriul Romaniei ca urmare a unei decizii de indepartare de pe teritoriul Romaniei, dispusa in conditiile legii, cu exceptia cazului in care este parinte al minorului si exista acordul celuilalt parinte, dat in conditiile prevazute la art. 30;
d) insotitorului sau, dupa caz, minorului i-a fost limitat, in conditiile prezentei legi, exercitiul dreptului la libera circulatie in strainatate pentru statul de destinatie ori pentru un stat care urmeaza sa fie tranzitat, in perioada in care urmeaza sa calatoreasca impreuna;
e) insotitorul nu este persoana careia i-a fost incredintata de catre instanta supravegherea minorului, atunci cand fata de acesta s-a dispus masura educativa a libertatii supravegheate, in conditiile legii penale;
f) minorul refuza sa iasa din tara, daca a implinit varsta de 14 ani.
(3) Iesirea din Romania a minorilor, in situatia in care exista neintelegeri intre parinti cu privire la exprimarea acordului, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 30 alin. (2) si (3), se permite numai dupa solutionarea neintelegerilor de catre instanta de judecata, in conditiile legii.
(4) In vederea constatarii de catre organele politiei de frontiera a situatiei prevazute la alin. (2) lit. e), instanta care dispune masura educativa a libertatii supravegheate este obligata sa comunice aceasta masura Inspectoratului General al Politiei de Frontiera si Directiei Generale de Pasapoarte din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor. Autoritatea competenta sa elibereze minorului pasaport simplu efectueaza in acest document mentiunile corespunzatoare referitoare la persoana careia i-a fost incredintata supravegherea minorului.

Art. 32
(1) Pana la preluarea minorului de catre parinte sau, dupa caz, de catre o alta persoana, in conditiile prezentei legi, insotitorul prevazut la art. 30 alin. (1) lit. d), care calatoreste in strainatate in conditiile prezentei legi impreuna cu acesta, are urmatoarele obligatii:
a) sa acorde ingrijire si supraveghere minorului pe toata durata deplasarii;
b) sa nu abandoneze minorul;
c) sa nu incredinteze minorul altei persoane decat parintelui, reprezentantului legal sau, dupa caz, persoanei prevazute la art. 30 alin. (4) lit. c) ori, in cazuri deosebite, autoritatilor straine competente in domeniul acordarii de asistenta si protectie pentru minori;
d) sa respecte scopul, ruta si durata deplasarii mentionate in declaratia prevazuta la art. 30 alin. (1) lit. d), cu exceptia situatiei cand exista acordul ulterior al acestora cu privire la schimbarile intervenite;
e) in cazul disparitiei minorului pe perioada deplasarii in strainatate, sa anunte de indata autoritatile competente de pe teritoriul statului unde s-a produs evenimentul, precum si cea mai apropiata reprezentanta diplomatica sau oficiu consular al Romaniei, solicitand eliberarea unei adeverinte in acest sens;
f) sa informeze de indata ce este posibil cea mai apropiata reprezentanta diplomatica sau oficiu consular al Romaniei, in cazul aparitiei unei situatii obiective de natura sa intrerupa calatoria, sa schimbe ruta, sa depaseasca durata calatoriei indicate de parinti sau de reprezentantul legal;
g) in cazul in care nu este posibila incredintarea minorului persoanei prevazute la art. 30 alin. (4) lit. c), sa anunte imediat cea mai apropiata reprezentanta diplomatica sau oficiu consular al Romaniei, in vederea reunificarii familiale a minorului sau, dupa caz, sa se reintoarca in Romania cu acesta.
(2) In situatiile prevazute la alin. (1) lit. e)-g), misiunea diplomatica sau oficiul consular sesizat are obligatia de a informa imediat, direct sau prin intermediul Directiei generale afaceri consulare din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, atat Inspectoratul General al Politiei Romane, cat si Directia Generala de Pasapoarte din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor, in vederea anuntarii parintilor ori a reprezentantului legal al minorului in legatura cu evenimentul produs.

Art. 33
Minorul care calatoreste in strainatate insotit de cel putin unul dintre parinti sau de reprezentantul sau legal nu poate fi incredintat de catre acesta unei persoane de pe teritoriul altui stat, atunci cand fata de minor s-a dispus masura educativa a libertatii supravegheate, in conditiile legii penale.

Sectiunea 2 - Stabilirea domiciliului in strainatate


Art. 34
(1) Cetateanului roman care si-a stabilit domiciliul pe teritoriul altui stat i se aplica in pasaportul simplu de catre autoritatile competente, la cererea acestuia, mentiunea privind stabilirea domiciliului in acel stat, daca se afla in una dintre urmatoarele situatii:
a) a dobandit un drept de sedere pentru o perioada de cel putin un an sau, dupa caz, i s-a prelungit succesiv dreptul de sedere, in decurs de un an, pe teritoriul statului respectiv;
b) a dobandit un drept de sedere pe teritoriul statului respectiv, in scopul reunificarii familiale cu o persoana care domiciliaza pe teritoriul acelui stat;
c) a dobandit un drept de lunga sedere sau, dupa caz, un drept de sedere permanenta pe teritoriul statului respectiv;
d) a dobandit cetatenia statului respectiv.
(2) Cetateanul roman care si-a stabilit domiciliul in strainatate are obligatia ca, la inmanarea pasaportului in care a fost aplicata mentiunea prevazuta la alin. (1), sa predea actul de identitate care atesta existenta domiciliului in Romania, emis de autoritatile romane.
(3) Actele necesare, procedura si termenele de solutionare a cererii privind aplicarea in pasaportul simplu a mentiunii privind stabilirea domiciliului in strainatate se stabilesc prin normele metodologice de aplicare a prezentei legi.

Art. 35
Cetateanului roman care are domiciliul in strainatate si solicita autoritatilor competente romane eliberarea documentelor de identitate, de calatorie sau de stare civila, dar nu poate face dovada cetateniei romane, i se elibereaza documentele respective, in conditiile legii, numai dupa ce se atesta de catre Directia Generala de Pasapoarte, la cererea acestor autoritati, faptul ca solicitantul este cetatean roman.

Art. 36
(1) Cetateanului roman care a implinit varsta de 18 ani si minorului casatorit cu respectarea legii, care si-au stabilit domiciliul in Romania, li se anuleaza, la cerere, mentiunea din pasaportul simplu privind stabilirea domiciliului in strainatate si li se elibereaza carte de identitate, in conditiile legii.
(2) Cetateanul roman care are domiciliul in strainatate si a fost returnat in baza unui acord de readmisie sau, dupa caz, a fost expulzat de pe teritoriul statului de domiciliu are obligatia ca, in termen de 15 zile de la data intrarii in Romania, sa declare autoritatilor competente locul unde si-a stabilit domiciliul, in conditiile legii.

Art. 37
Minorul isi stabileste domiciliul in strainatate sau, dupa caz, in Romania, in conditiile Codului familiei si ale altor legi speciale care cuprind reglementari in aceasta materie.

Sectiunea 3 - Limitarea exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate


Art. 38
Restrangerea exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate a cetatenilor romani poate fi dispusa pentru o perioada de cel mult 3 ani numai in conditiile si cu privire la urmatoarele categorii de persoane:
a) cu privire la persoana care a fost returnata dintr-un stat in baza unui acord de readmisie incheiat intre Romania si acel stat;
b) cu privire la persoana a carei prezenta pe teritoriul unui stat, prin activitatea pe care o desfasoara sau ar urma sa o desfasoare, ar aduce atingere grava intereselor Romaniei sau, dupa caz, relatiilor bilaterale dintre Romania si acel stat.

Art. 39
(1) In situatia prevazuta la art. 38 lit. a) masura se dispune, la solicitarea Directiei Generale de Pasapoarte, cu privire la statul de pe teritoriul caruia a fost returnata persoana, de catre tribunalul in a carui raza teritoriala se afla domiciliul acestei persoane, iar cand aceasta are domiciliul in strainatate, de catre Tribunalul Bucuresti.
(2) In situatia prevazuta la art. 38 lit. b), masura se dispune, la solicitarea institutiei cu competente in domeniul apararii, ordinii publice sau sigurantei nationale care detine date ori informatii cu privire la activitatea pe care persoana o desfasoara sau urmeaza sa o desfasoare in strainatate, de catre tribunalul in a carui raza teritoriala se afla domiciliul acestei persoane, iar cand aceasta are domiciliul in strainatate, de catre Tribunalul Bucuresti.
(3) In cazurile prevazute la alin. (1) si (2), instanta se pronunta, prin hotarare, in termen de 5 zile de la primirea solicitarii autoritatilor competente, si comunica hotararea persoanei, Directiei Generale de Pasapoarte, Inspectoratului General al Politiei de Frontiera si serviciului public comunitar pentru eliberarea si evidenta pasapoartelor simple, competent sa elibereze pasaportul simplu persoanei impotriva careia a fost dispusa masura.
(4) Hotararea prevazuta la alin. (3) este supusa apelului, in termen de 5 zile de la comunicare, la curtea de apel competenta teritorial. Instanta se pronunta in termen de 3 zile de la data primirii cererii.
(5) Hotararea curtii de apel este supusa recursului, termenul de recurs, precum si cel de judecata fiind cele prevazute la alin. (4).
(6) Exercitarea cailor de atac prevazute la alin. (4) si (5) nu suspenda executarea hotararii instantei.
(7) Prezenta procurorului la toate sedintele de judecata este obligatorie.
(8) In baza hotararii definitive si irevocabile a instantei competente, prin care s-a dispus masura, serviciul public comunitar prevazut la alin. (3) efectueaza in pasaportul simplu al persoanei mentiunile corespunzatoare referitoare la perioada si statul/statele pentru care se aplica masura restrangerii exercitarii dreptului de a calatori in strainatate.

Art. 40
Exercitarea de catre o persoana a dreptului la libera circulatie in strainatate se suspenda numai in urmatoarele situatii:
a) este invinuita sau inculpata intr-o cauza penala si a fost dispusa instituirea unei masuri preventive in conditiile Codului de procedura penala;
b) a fost condamnata si are de executat o pedeapsa privativa de libertate;
c) este internata intr-un centru de reeducare sau intr-un institut medical-educativ, in conditiile legii penale;
d) nu a respectat masura restrangerii exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate, dispusa in conditiile prezentei legi.

Art. 41
(1) In vederea punerii in executare de catre autoritatile competente a masurii de suspendare a exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate, autoritatile care au dispus masurile prevazute la art. 40 lit. a)-c) au obligatia de a le comunica Directiei Generale de Pasapoarte, Inspectoratului General al Politiei Romane si Inspectoratului General al Politiei de Frontiera.
(2) Suspendarea exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate inceteaza de drept la data la care inceteaza masura dispusa in oricare dintre situatiile prevazute la art. 40 lit. a)-c).

Art. 42
(1) In situatia prevazuta la art. 40 lit. d) masura se dispune, la solicitarea Inspectoratului General al Politiei de Frontiera sau a Directiei Generale de Pasapoarte, de catre tribunalul in a carui raza teritoriala se afla domiciliul acestei persoane, iar cand aceasta are domiciliul in strainatate, de catre Tribunalul Bucuresti, pentru o perioada care nu poate depasi 3 ani. Prevederile art. 39 alin. (3)-(7) si ale art. 41 alin. (1) se aplica in mod corespunzator.
(2) In situatia in care persoana impotriva careia se instituie masura supendarii exercitarii dreptului la libera circulatie in strainatate a fost returnata in baza unui acord de readmisie din statul pentru care i-a fost restrans dreptul la libera circulatie in strainatate, perioada pentru care se poate suspenda acest drept poate fi majorata pana la 5 ani, in conditiile alin. (1).

Art. 43
Pe durata suspendarii exercitarii la libera circulatie in strainatate, cetateanului roman i se poate refuza temporar eliberarea documentului de calatorie de catre autoritatea competenta sa elibereze aceste documente, iar daca i-a fost eliberat ii poate fi retras de catre autoritatile competente sa puna in executare masura.

Art. 44
(1) La cererea persoanei impotriva careia s-a dispus masura prevazuta la art. 40, in conditiile art. 42, instanta de judecata care a instituit aceasta masura poate dispune suspendarea temporara a executarii acesteia si inlocuirea acestei masuri, pentru o perioada limitata de timp, cu masura restrangerii dreptului la libera circulatie, cu aplicarea corespunzatoare a prevederilor art. 39 alin. (3)-(7), in urmatoarele cazuri:
a) persoana urmeaza sa se deplaseze in strainatate pentru a urma un tratament medical care nu este posibil pe teritoriul Romaniei si fara de care viata sau sanatatea ii este pusa in mod grav in pericol, prezentand documente doveditoare in acest sens, emise sau avizate de autoritatile medicale romane;
b) in cazul decesului in strainatate al sotului sau al unei rude de pana la gradul al IV-lea inclusiv;
c) in alte situatii obiective care necesita prezenta temporara a persoanei pe teritoriul altui stat, fara de care interesele legitime ale acesteia sau ale altui cetatean ar fi in mod grav afectate.
(2) In cazul in care instanta admite cererea prevazuta la alin. (1), prin hotararea pe care o pronunta trebuie sa stabileasca perioada exacta, precum si statul/statele in care persoana poate calatori.
(3) Organele politiei de frontiera permit iesirea din tara a persoanei prevazute la alin. (1), in conditiile prevazute la art. 28 alin. (2) si (3), daca prezinta hotararea instantei de judecata, ramasa definitiva si irevocabila, prin care se suspenda temporar executarea masurii prevazute la art. 40.


Capitolul IV - Contraventii si infractiuni


Art. 45
Incalcarea prevederilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea penala, civila, contraventionala sau administrativa a persoanei vinovate.

Art. 46
Urmatoarele fapte constituie contraventii:
a) nerespectarea obligatiei de predare a pasapoartelor diplomatice, in conditiile prevazute la art. 11 alin. (1);
b) nerespectarea de catre titularii pasapoartelor diplomatice a obligatiei prevazute la art. 11 alin. (2);
c) folosirea pasapoartelor de serviciu in alte situatii decat cele prevazute la art. 14 alin. (1);
d) nerespectarea de catre titularii pasapoartelor de serviciu a obligatiei prevazute la art. 14 alin. (2);
e) nerespectarea de catre titularii mai multor pasapoarte simple a obligatiei prevazute la art. 16 alin. (2);
f) nerespectarea de catre titularii pasapoartelor simple a obligatiei prevazute la art. 20 alin. (1);
g) nerespectarea conditiei privind pastrarea pasapoartelor simple ale minorilor care nu au implinit varsta de 14 ani de catre insotitori, prevazuta la art. 20 alin. (2);
h) retinerea pasaportului apartinand unei persoane, de catre alte persoane decat cele autorizate, in conditiile art. 20 alin. (3);
i) nerespectarea de catre persoanele prevazute la art. 20 alin. (1) si (2) a obligatiei prevazute la alin. (4);
j) nerespectarea de catre titularul pasaportului simplu, declarat furat sau pierdut, a obligatiei de a nu-l folosi, prevazuta la art. 27 alin. (2);
k) folosirea pasaportului declarat furat sau pierdut, de catre titularul acestuia, fara indeplinirea conditiei prevazute la art. 27 alin. (3);
l) nerespectarea prevederilor art. 32 alin. (1) lit. d) de catre insotitorul minorului, cu exceptia situatiei in care a existat acordul parintelui sau, dupa caz, al reprezentantului legal;
m) nerespectarea termenului prevazut la art. 36 alin. (2) de catre persoana returnata de pe teritoriul statului unde isi stabilise domiciliul;
n) pierderea, deteriorarea sau distrugerea documentului de calatorie in mod repetat, intr-un interval de 3 ani.

Art. 47
(1) Contraventiile prevazute la art. 46 se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) cu amenda de la 300.000 lei la 500.000 lei, cele prevazute la lit. a), d), e), g), i), k) si n);
b) cu amenda de la 500.000 lei la 1.000.000 lei, cele prevazute la lit. b), c), f) si j);
c) cu amenda de la 1.000.000 lei la 1.500.000 lei, cea prevazuta la lit. m);
d) cu amenda de la 1.500.000 lei la 3.000.000 lei, cea prevazuta la lit. l);
e) cu amenda de la 3.000.000 lei la 5.000.000 lei, cea prevazuta la lit. h).
(2) Sumele prevazute la alin. (1) se vor actualiza prin hotarare a Guvernului.

Art. 48
Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre lucratori anume desemnati din cadrul Ministerului Administratiei si Internelor ori, dupa caz, de catre agenti constatatori anume desemnati ai altor institutii sau autoritati, potrivit competentelor.

Art. 49
Contraventiilor prevazute la art. 46 le sunt aplicabile dispozitiile Ordonantei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare.

Art. 50
(1) Impiedicarea de orice fel, fara drept, a exercitarii de catre cetateanul roman a dreptului la libera circulatie in strainatate, prin refuzul eliberarii sau retinerea documentului de calatorie ori prin refuzul permiterii de a iesi si de a intra din/in Romania in alte situatii decat cele expres prevazute de lege, constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 1 la 5 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Actiunea penala pentru fapta prevazuta la alin. (1) se pune in miscare la plangerea prealabila a persoanei vatamate.

Art. 51
(1) Fapta persoanei prevazute la art. 30 alin. (1) lit. d) de a fi lasat minorul intr-un alt stat, cu incalcarea obligatiilor prevazute la art. 32 alin. (1) lit. c), e) si g), constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani si interzicerea unor drepturi.
(2) Actiunea penala pentru fapta prevazuta la alin. (1) se pune in miscare la plangerea prealabila a parintelui sau, dupa caz, a reprezentantului legal al minorului.


Capitolul V - Dispozitii tranzitorii si finale


Art. 52
Pana la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana, in cazul returnarii unui cetatean roman in baza unui acord de readmisie incheiat intre Romania si un stat membru al Uniunii Europene, masura restrangerii dreptului la libera circulatie in strainatate, instituita in conditiile art. 40, trebuie sa se refere la teritoriile tuturor acestor state, cu exceptia celor cu privire la care persoana in cauza face dovada ca are drept de intrare.

Art. 53
Normele metodologice de aplicare a prezentei legi se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Administratiei si Internelor si a Ministerului Afacerilor Externe, in termen de 6 luni de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Art. 54
(1) Prezenta lege intra in vigoare la 6 luni de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
(2) La data intrarii in vigoare a prezentei legi se abroga Ordonanta Guvernului nr. 65/1997 privind regimul pasapoartelor in Romania, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 226 din 30 august 1997, aprobata cu modificari prin Legea nr. 216/1998, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si orice alte dispozitii contrare, cu urmatoarele exceptii:
a) Hotararea Guvernului nr. 460/2001 privind punerea in circulatie a noilor tipuri de pasapoarte romanesti, cu modificarile ulterioare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 272 din 25 mai 2001;
b) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 144/2001 privind indeplinirea de catre cetatenii romani, la iesirea din tara, a conditiilor de intrare in statele membre ale Uniunii Europene si in alte state, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 725 din 14 noiembrie 2001, aprobata si modificata prin Legea nr. 177/2002, cu completarile ulterioare, si Ordinul ministrului de interne nr. 177/2001 pentru stabilirea cuantumului sumei minime in valuta liber convertibila pe care cetatenii romani trebuie sa o detina la iesirea din tara, cand calatoresc in scopuri particulare in statele membre ale Uniunii Europene sau in alte state, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 759 din 28 noiembrie 2001, care se abroga la data aderarii Romaniei la Uniunea Europeana.

Art. 55
(1) Masurile de suspendare a dreptului de a folosi pasaportul, dispuse in temeiul art. 14 alin. (1) lit. a)-e) din Ordonanta Guvernului nr. 65/1997, cu modificarile si completarile ulterioare, si aflate in curs de executare la data intrarii in vigoare a prezentei legi, raman in vigoare sau, dupa caz, inceteaza dupa cum urmeaza:
a) cele dispuse in temeiul art. 14 alin. (1) lit. a)-c) raman in vigoare in aceleasi conditii;
b) cele dispuse in temeiul art. 14 alin. (1) lit. d) inceteaza de drept;
c) cele dispuse in temeiul art. 14 alin. (1) lit. e) inceteaza de drept, cu exceptia celor dispuse cu privire la cetatenii romani returnati in baza acordurilor de readmisie incheiate de Romania cu alte state, care raman in vigoare pentru o perioada de 6 luni, putand fi transformate, inainte de expirarea acestui termen, in masuri de restrangere a dreptului la libera circulatie in strainatate, in conditiile prevazute la art. 39 alin. (1) si (3)-(8), precum si, dupa caz, la art. 44 din prezenta lege, la solicitarea Inspectoratului General al Politiei de Frontiera sau, dupa caz, a Directiei Generale de Pasapoarte.
(2) Cererile pentru eliberarea sau prelungirea documentelor de calatorie, precum si cele pentru includerea oricaror mentiuni in aceste documente, depuse la autoritatile competente inainte de data intrarii in vigoare a prezentei legi, se solutioneaza in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 65/1997, cu modificarile si completarile ulterioare.

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, in conditiile art. 147 alin. (2), cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.

  back to top
Site-uri in reteaua InfoTravelRomania:
oferte litoral Romania litoral Grecia litoral Bulgaria litoral Turcia oferte cazare Ungaria InfoTraveRomania Blog
vacante Italia litoral Spania vacante Austria litoral Malta, oferte vacante Malta InfoTraveRomania .com
Oferte all inclusive de pe litoral Bulgaria 2024 pentru o vacanta la mare. Oferte litoral Bulgaria 2024; Vacanta Bulgaria; Sejur Bulgaria Nisipurile de Aur; Constantin si Elena; Sunny Beach; Obzor; Albena; Elenite; Pomorie; Nessebar | oferte vacante Grecia
Contact portal turism InfoTravelRomania: 0723 286 309 | office [@] infotravelromania.ro |