|
Stiri
turistice:
iulie 2003 - decembrie 2003
Mesaj transmis de catre ALIN BURCEA - tuturor membrilor ANAT [ 23 iulie
2003]
-
litoralul romanesc este compromis.Daca esti membru ANAT - citeste !!!..
Stimati colegi din
ANAT,
Se pare ca problema
litoralului reuseste sa aduca in aceeasi echipa hotelierii si agentiile
de turism, un lucru extrem de bun pentru toata lumea.
Situatia extrem de
grea a litoralului este, in fapt, mostenirea celebrului Ministru AGATHON,
fost Dracula, fost Europa !
Evident, cu show-uri la televizor si interviuri in presa nu rezolvi problemele
turismului romanesc ! Pe fond, acesta a fost motivul pentru care am parasit
"Programul artistic AGATHON - SHOW", dupa 2 ani de mandat !
Punctele mele de vedere
sunt urmatoarele:
- sezonul 2003 este compromis !
Motive:
1. Romania nu are promovare ! Nu exista strategie de promovare.
In cei 2 ani, cat am fost Secretar de Stat, Cristian Cutas nu a prezentat
nici un program de promovare, totul fiind facut "dupa ureche".
Desi buget exista, nu s-au tinut licitatiile pentru materiale de promovare
decat in lunile septembrie - octombrie, deci 9 luni nu au existat materiale
! Motivele acestei intarzieri nu sunt incompetenta sau prostia, ci frauda
!Culmea este ca acelasi Cutas a fost ieri numit, in continuare, Director
General la Promovare de catre Domnul Mitrea.
2. Programul "Litoralul pentru toti", pe care personal l-am
gandit, nu a avut sustinere financiara guvernamentala. Pentru sustinerea
programului, este nevoie doar de 40-45 miliarde de lei, care sa acopere
80% din cost.
3. Nu s-a mai facut promovare interna. Trebuie folosit fondul de promovare
si pentru piata interna, cu informatii clare si precise. In cazul in care
sunt incluse telefoanele agentiilor, ANAT poate plati 10-20 din totalul
sumei, Ministerul Turismului 50%, iar fiecare agentie careia i se face
reclama 30%.
4. Hotelierii nu au depasit faza contractului minim garantat. Contractele
sunt standard si nu se negociaza.
5. La Neptun, este o situatie speciala. La Bursa din martie, EUROPEAN
DRINKS (8 hoteluri in Neptun), a prezentat dimineata tarife care s-au
anulat seara ! Deciziile se iau centralizat, la Oradea si evident, agentiile
ii evita.
6. Hotelurile isi fac reclama - vezi MAJESTIC OLIMP, cu aceleasi tarife
pe care le dau la agentii !
7. Hotelurile din Neptun au redus tarifele, acestea ajungand in multe
cazuri sub tarifele de contract, ceea ce face mult rau agentiilor.
8. In Neptun - Olimp sunt doar 2 investitii noi - Hotel Majestic Olimp
(Transilvania) si Hotel Cocor (Galati). Nu exista restaurante noi, nu
au nici un agreement ! Turistii se plictisesc !
Sunt inca multe de spus dar ma opresc aici si va prezint cateva concluzii:
1. Politica de promovarea nationala trebuie avizata de ANAT, pentru a
fi cat mai eficienta.
2. Este aprobata reducerea TVA- ului in turism de catre FMI de la 01.01.2004.
Sa devina efectiva.
3. Promovarea Litoralului, prin cofinantare stat-privat.
4. In functie de asociatii patronale (cum am incercat in 2002), pe statiuni,
in vederea unui concept unitar de dezvoltare.
5. Subventionarea de la Guvern a 80% din "Litoralul pentru toti".
6. Facilitati la tarifele pentru chartere. Am incercat sa le obtin, ca
Secretar de Stat, si nu am reusit. Poate Domnul Mitrea isi schimba punctul
de vedere.
7. Respectarea codului de etica de catre hotelieri, si in principal, renuntarea
la minimul garantat, fapt care ii face pe agenti mai reticenti.
Acestea sunt numai
cateva idei cu caracter personal.
Implicarea ANAT in rezolvarea acestei situatii este extraordinara. Ma
intreb insa - evident retoric - va aprecia cineva ?
Salutari
Alin Burcea
|